USAGE OF CONCEPTUAL-THESIS MODEL FOR AUTOMATED GENERATION BASE OF TEST QUESTIONS IN AN EDUCATIONAL COMPUTERIZATION SYSTEMS
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
USAGE OF CONCEPTUAL-THESIS MODEL FOR AUTOMATED GENERATION BASE OF TEST QUESTIONS IN AN EDUCATIONAL COMPUTERIZATION SYSTEMS
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МОДИФИЦИРОВАННОЙ ПОНЯТИЙНО-ТЕЗИСНОЙ МОДЕЛИ ДЛЯ АВТОМАТИЗИРОВАННОГО ФОРМИРОВАНИЯ БАЗЫ ТЕСТОВЫХ ВОПРОСОВ В СИСТЕМАХ КОМПЬЮТЕРИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ ВИКОРИСТАННЯ МОДИФІКОВАНОЇ ПОНЯТІЙНО-ТЕЗИСНОЇ МОДЕЛІ ДЛЯ АВТОМАТИЗОВАНОГО ФОРМУВАННЯ БАЗИ ТЕСТОВИХ ЗАПИТАНЬ В СИСТЕМАХ КОМП’ЮТЕРИЗАЦІЇ ОСВІТИ |
|
Creator |
Petrova, Larysa H.
Petrov, Serhiy O. Konoplenko, Andriy V. |
|
Subject |
automated testing; tests classification; conceptual-thesis model; didactic test items ontology generation
тестирование; классификация тестовых заданий; понятийно-тезисная модель; дидактическая онтология; генерация тестовых заданий тестування; класифікація тестових завдань; понятійно-тезистна модель; дидактична онтологія; генерація тестових завдань |
|
Description |
In the article it is carried out an analysis and improvement of conceptual-thesis model, by expanding the set of basic elements, that used in automated generation test questions of open and closed types, which are used for measuring level of educational achievements in a given subject area, that used in knowledge representing as informational technology of formalization didactic text. The example of the formalization of the lecture text fragment and semantic analysis within the proposed model is given.
В статье проводится анализ и усовершенствование понятийно-тезисной модели за счет расширения множества ее базовых элементов, и описана схема ее использования для формирования базы тестовых вопросов, как информационная технология формализации дидактического текста, на базе которой реализована автоматизированное формирование тестовых вопросов закрытого и открытого типов, которые используются для определения уровня учебных достижений учащихся в определенной предметной области. Приведен пример формализации текста лекции и выполнен ее сематический разбор в рамках предложенной модели. У статті проводиться аналіз й удосконалення понятійно-тезисної моделі шляхом розширення переліку її базових елементів, з подальшим її використанням для подання знань, як інформаційної формалізації дидактичного тексту, на базі якої проводиться автоматизована побудова тестових запитань закритого і відкритого типів, що використовуються для визначення рівня навчальних досягнень в певній предметній галузі. Наведено приклад формалізації фрагмента тексту лекції, і виконаний семантичний розбір у рамках запропонованої моделі. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2012-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/648
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 30, No 4 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 30, No 4 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 30, No 4 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 30, No 4 (2012) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/648/517
|
|
Rights |
Copyright (c) 2012 Larysa H. Petrova, Serhiy O. Petrov, Andriy V. Konoplenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|