Запис Детальніше

COLLECTIONS OF ELECTRONIC INFORMATION RESOURCES AND THEIR METADESCRIPTIONS AS COMPONENTS OF SCIENTIFIC ELECTRONIC LIBRARY

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title COLLECTIONS OF ELECTRONIC INFORMATION RESOURCES AND THEIR METADESCRIPTIONS AS COMPONENTS OF SCIENTIFIC ELECTRONIC LIBRARY
КОЛЕКЦІЇ ЕЛЕКТРОННИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ РЕСУРСІВ І ЇХ МЕТАОПИСИ ЯК КОМПОНЕНТИ НАУКОВИХ ЕЛЕКТРОННИХ БІБЛІОТЕК
КОЛЛЕКЦИИ ЭЛЕКТРОННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ РЕСУРСОВ И ИХ МЕТАОПИСАНИЯ КАК КОМПОНЕНТЫ НАУЧНЫХ ЭЛЕКТРОННЫХ БИБЛИОТЕК
 
Creator Savchenko, Zoya V.
 
Subject колекції електронних інформаційних ресурсів; електронна бібліотека; метадані; метаописи
collection of electronic information resources; digital library; metadata; metadescriptions
коллекции электронных информационных ресурсов; электронная библиотека; метаданные; метаописания
 
Description The article presents the results of scientific research components of digital libraries, the main ones being the collection of electronic scientific information resources. An important specific characteristics of collections of scientific information resources, resources of their formation, structure collections, methods of their organization, technology creation, support and use of scientific collections, the role and function of metadata in collections and metadata management technology are represented. On the stage of planning and introduction of scientific e-libraries there can be used results of researches presented in the article, namely: chart of forming of collections of scientific informative resources; stages of planning and development of metadescriptions, and similarly the use of standard the Dublin kernel, creation of metadescriptions.
У статті подано результати дослідження складових наукових електронних бібліотек, основними з яких є колекції наукових електронних інформаційних ресурсів. Наведено найважливіші специфічні особливості колекцій наукових інформаційних ресурсів, джерела їх формування, структуру колекцій, методи їх систематизації, технології створення, забезпечення підтримки та використання наукових колекцій; роль і функції метаданих у колекціях і технології управління метаданими. На етапі проектування й упровадження наукових електронних бібліотек можуть бути використані результати дослідження, наведенні в статті, а саме: схема формування колекцій наукових інформаційних ресурсів; етапи проектування і розробки метаописів і використання стандарту Дублінське ядро, створення метаописів.
В статье представлены результаты исследования составляющих научных электронных библиотек, основными из которых являются коллекции научных электронных информационных ресурсов. Приведены важнейшие специфические 17 особенности коллекций научных информационных ресурсов, источники их формирования, структура коллекций, методы их систематизации, технологии создания, обеспечения поддержки и использования научных коллекций; роль и функции метаданных в коллекциях и технологии управления метаданными. На этапе проектирования и внедрения научных электронных библиотек могут быть использованы результаты исследования, приведенные в статье, а именно: схема формирования коллекций научных информационных ресурсов; этапы проектирования и разработки метаописаний, а так же использование стандарта Дублинское ядро, создание метаописаний.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2011-02-15
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/364
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 19, No 5 (2010)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 19, No 5 (2010)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 19, No 5 (2010)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 19, No 5 (2010)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/364/321
 
Rights Copyright (c) 2011 Zoya V. Savchenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0