Запис Детальніше

ICT-OUTSOURCING AND NEW FUNCTIONS OF ICT DEPARTMENTS OF EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC INSTITUTIONS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ICT-OUTSOURCING AND NEW FUNCTIONS OF ICT DEPARTMENTS OF EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC INSTITUTIONS
ИКТ-АУТСОРСИНГ И НОВЫЕ ФУНКЦИИ ИКТ-ПОДРАЗДЕЛЕНИЙ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ И НАУЧНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ
ІКТ-АУТСОРСІНГ І НОВІ ФУНКЦІЇ ІКТ-ПІДРОЗДІЛІВ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ І НАУКОВИХ УСТАНОВ
 
Creator Bykov, Valeriy Yu.
 
Subject informatization of education; outsourcing; educational organizational structures; cloud technologies
информатизация образования; аутсорсинг; образовательные организационные структуры; облачные технологии
інформатизація освіти; аутсорсинг; освітні організаційні структури; хмарні технології
 
Description In the article the deep analysis of broad areas of research of the current stage of information society technologies in education is provided. From the standpoint of systems approach a causal chain that describes and details the common problem – the lack of organizational and functional structure of IT departments of educational and scientific institutions in view of the objective conditions of the current state of development of information technologies is considered. Due to urgency of application of the outsourcing mechanism for the operation and development of the ICT systems of educational organizational structures at the present stage of informatization of education, some theoretical and practical aspects of this concept and phenomenon are revealed. The functions of ICT departments that support and develop ICT systems based on adaptive information and communication networks, i.e. those based on cloud (corporate or public) ICT infrastructure, are described.
Представлен широкий по направлениям и глубокий по исследованиям анализ современного этапа информатизации общества и образования. С позиций системного подхода рассмотрена инновационная причинно-следственная цепь, освещающая и детализирующая общую проблему — несоответствие организационно-функциональной структуры ИТ-подразделений образовательных и научных учреждений объективным условиям современного состояния развития средств и технологий информационного общества. В связи с актуальностью применения на современном этапе информатизации системы образования механизма аутсорсинга для обеспечения функционирования и развития ИКТ-систем образовательных организационных структур, рассмотрены некоторые теоретико-практические аспекты этого понятия и явления. Определены функции ИКТ-подразделений, поддерживающих и развивающих ИКТ-системы на базе адаптивных информационно-коммуникационных сетей, то есть тех, которые в своей работе опираются на облачную (корпоративную или общедоступную) ИКТ-инфраструктуру.
Надано широкий за напрямками і глибокий за дослідженнями аналіз сучасного етапу інформатизації суспільства й освіти. З позицій системного підходу розглянуто інноваційний причинно-наслідковий ланцюг, що висвітлює і деталізує загальну проблему — невідповідність організаційно-функціональної структури ІТ-підрозділів освітніх закладів і наукових установ об’єктивним умовам сучасного стану розвитку засобів і технологій інформаційного суспільства. У зв’язку з актуальністю застосування на сучасному етапі інформатизації системи освіти механізму аутсорсингу для забезпечення функціонування і розвитку ІКТ-систем освітніх організаційних структур, розглянуто деякі теоретико-практичні аспекти цього поняття і явища. Окреслено функції ІКТ-підрозділів, що підтримують і розвивають ІКТ-системи на базі адаптивних інформаційно-комунікаційних мереж, тобто тих, які у своїй роботі спираються на хмарну (корпоративну або загальнодоступну) ІКТ-інфраструктуру.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2012-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 30, No 4 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 30, No 4 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 30, No 4 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 30, No 4 (2012)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717/529
 
Rights Copyright (c) 2012 Valeriy Yu. Bykov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0