Запис Детальніше

PROBLEM OF CREATING OF COMPUTER-BASED MODEL OF ENVIRONMENT FOR TEACHERS’ IC COMPETENCE DEVELOPMENT (FOREIGN EXPERIENCE)

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title PROBLEM OF CREATING OF COMPUTER-BASED MODEL OF ENVIRONMENT FOR TEACHERS’ IC COMPETENCE DEVELOPMENT (FOREIGN EXPERIENCE)
ПРОБЛЕМА СОЗДАНИЯ МОДЕЛИ КОМПЬЮТЕРНО ОРИЕНТИРОВАННОЙ СРЕДЫ РАЗВИТИЯ ИК-КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ (МЕЖДУНАРОДНЫЙ ОПЫТ)
ПРОБЛЕМА СТВОРЕННЯ МОДЕЛІ КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО СЕРЕДОВИЩА РОЗВИТКУ ІК-КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ (МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД)
 
Creator Soroko, Nataliia V.
 
Subject information and communication technology; computer-based learning environment; teachers information and communication competence
информационно-коммуникационные технологии; компьютерно ориентированная среда обучения; информационно-коммуникационная компетентность учителей
інформаційно-комунікаційні технології; комп’ютерно орієнтоване середовище; інформаційно-комунікаційна компетентність вчителів
 
Description The paper describes the main approaches of domestic and foreign researchers to create computer-based learning environment. There are characterized popular models in the world of computer-based environment for adult education, which based on new information and communication technologies, such as Web 2.0, cloud-based technologies and other. There are selected the basic functions of computer-based environment in the educational process and for the development of teacher information and communication competence, as well as the requirements for creating a computer-based environment model for the development of teachers information and communication competence. It was determined that the combination of potential international strategic directions, information products and environments, participation of representatives of the educational community, particularly teachers and students in various projects, is an effective mechanism of development of the learning environment promoting the development of information and communication competence of the participants of the educational process.
В статье отражены основные подходы отечественных и зарубежных исследователей по созданию компьютерно ориентированной среды для обучения. Охарактеризованы популярные в мире модели компьютерно ориентированной среды для обучения взрослых, основанные на новых информационно-коммуникационных технологиях, как, например, Веб 2.0, облачных технологиях и др. Выделены основные функции компьютерно ориентированной среды в учебном процессе и для развития информационно-коммуникационной компетентности учителя, а также требования к созданию модели компьютерно ориентированной среды для развития информационно-коммуникационной компетентности учителей. Определено, что сочетание потенциала международных стратегических направлений, информационных продуктов и сред, участия представителей образовательного сообщества, в частности учителей и учащихся, в различных проектах, является эффективным механизмом развития учебной среды, способствующей развитию информационно-коммуникационной компетентности участников учебного процесса.
У статті висвітлені основні підходи вітчизняних і зарубіжних дослідників щодо створення комп’ютерно орієнтованого середовища для навчання. Охарактеризовані популярні у світі моделі комп’ютерно орієнтованого середовища для навчання дорослих, які базуються на нових інформаційно-комунікаційних технологіях, як, наприклад, Веб 2.0, хмарних технологіях та ін. Виокремлені основні функції комп’ютерно орієнтованого середовища в навчальному процесі і для розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителя, а також вимоги до створення моделі комп’ютерно орієнтованого середовища для розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів. Визначено, що поєднання потенціалу міжнародних стратегічних напрямів, інформаційних продуктів і середовищ, участі представників освітньої спільноти, зокрема вчителів і учнів, у різних проектах є найефективнішим механізмом розбудови навчального середовища, що сприяє розвитку ІК-компетентності учасників навчального процесу.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2013-10-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/899
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 37, No 5 (2013); 29-42
Информационные технологии и средства обучения; Vol 37, No 5 (2013); 29-42
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 37, No 5 (2013); 29-42
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 37, No 5 (2013); 29-42
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/899/662
 
Rights Copyright (c) 2013 Nataliia V. Soroko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0