Запис Детальніше

COGNITIVE LOAD MEASUREMENT WITHIN THE RESEARCH OF EFFICIENT USAGE OF LEARNING SOFTWARE

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title COGNITIVE LOAD MEASUREMENT WITHIN THE RESEARCH OF EFFICIENT USAGE OF LEARNING SOFTWARE
ВИМІРЮВАННЯ КОГНІТИВНОГО НАВАНТАЖЕННЯ У ПРОЦЕСІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ
ИЗМЕРЕНИЕ КОГНИТИВНОЙ НАГРУЗКИ ПРИ ИССЛЕДОВАНИИ ЭФФЕКТИВНОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ
 
Creator Derkach, Tetiana M.
 
Subject інформаційні технології; електронні засоби навчання; когнітивне навантаження
information technologies; learning software; cognitive load
информационные технологии; электронные средства обучения; когнитивная нагрузка
 
Description The methods of cognitive load measurement are described within the research of efficient usage of learning Software. Their classification is given, main advantages and disadvantages are analyzed, as well as area of use of these methods is defined. The article presents an overview of modern Software and Hardware that can be used for cognitive load measurement while studying with information technologies and practical examples of such methods. The use of the secondary task method is reasoned to be the most optimal for cognitive load measurement as well as for detection of optimal conditions for student work with different learning materials. This method allows to receive objective quantification of cognitive load and to investigate its dynamics accurately.
Описані методики вимірювання когнітивного навантаження у процесі дослідження ефективності електронних засобів навчання. Наведено їх класифікацію, проаналізовані переваги та недоліки, галузь застосування. Здійснений огляд сучасного програмного та технічного забезпечення, що дозволяє вимірювати навантаження, виникаюче під час роботи з інформаційними ресурсами; приведені практичні приклади. Обґрунтовано застосування методу вторинної задачі для визначення оптимальних умов взаємодії учнів з навчальним матеріалом, представленим у різній формі. В поєднанні з контролем успішності та якості засвоєних знань цей метод дозволяє отримати об'єктивну кількісну оцінку навантаження і дослідити його динаміку з достатньою точністю.
Описаны методики измерения когнитивной нагрузки при исследовании эффективности электронных средств обучения. Методы классифицированы, проанализированы их преимущества и недостатки, определена область применения. Рассмотрено современное программное и техническое обеспечение, позволяющее измерять нагрузку, которая возникает при работе с информационными ресурсами; описаны практические примеры. Для определения оптимальных условий взаимодействия учащихся с учебным материалом, представленным в разной форме, предложено использовать метод вторичной задачи. В сочетании с контролем успеваемости и качества усвоенных знаний этот метод позволяет получить объективную количественную оценку нагрузки, исследовать ее динамику с достаточной точностью.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2011-05-24
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/431
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 22, No 2 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 22, No 2 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 22, No 2 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 22, No 2 (2011)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/431/400
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/downloadSuppFile/431/11
 
Rights Copyright (c) 2011 Tetiana M. Derkach
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0