Запис Детальніше

SYSTEM-FORMING FACTORS OF DISTANCE EDUCATION IN GENERAL EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS: REVIEW

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title SYSTEM-FORMING FACTORS OF DISTANCE EDUCATION IN GENERAL EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS: REVIEW
СИСТЕМООБРАЗУЮЩИЕ ФАКТОРЫ СИСТЕМЫ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ: ОБЗОР
СИСТЕМОУТВОРЮВАЛЬНІ ФАКТОРИ СИСТЕМИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: ОГЛЯД
 
Creator Bogachkov, Yuriy M.
 
Subject distance learning system; factor; indicator; effect; productivity
система дистанционного обучения; фактор; показатель; влияние; результативность
система дистанційного навчання; фактор; показник; вплив; результативність
 
Description Effective design and implementation of distance learning systems requires the use of their appropriate analysis. In the article it is identified system-forming factors at different stages of their life cycle based on the analysis of theoretical and experimental studies of distance learning systems. There are considered the approaches to the formation of a list of system-forming factors, determination of the hierarchy and interrelation of these factors, the experimental determination of the quantitative indicators of influence of separate factors on productivity of the distance learning system. It is noted that the accounting of systemforming factors will contribute to the creation of effective systems of distance learning. It is proposed a creation of an adaptive learning environment that can self-modify, in accordance with the stated objectives.
Эффективное проектирование и внедрение систем дистанционного обучения (СДО) требует применения соответствующего системного анализа таких систем. На основе анализа теоретических и экспериментальных исследований систем дистанционного обучения в статье определены системообразующие факторы существования и функционирования этих систем на различных этапах жизненного цикла. Рассмотрены подходы к формированию перечня системообразующих факторов, определения иерархии и взаимосвязей этих факторов, экспериментального определения количественных значений влияния отдельных факторов на результативность системы дистанционного обучения Отмечается, что учет системообразующих факторов будет способствовать созданию эффективных систем дистанционного обучения. Предлагается создание адаптивных сред дистанционного обучения, которые самомодифицируются в соответствии с установленными целями.
Ефективне проектування й упровадження систем дистанційного навчання (СДН) потребує застосування відповідного системного аналізу таких систем. На основі аналізу теоретичних й експериментальних досліджень систем дистанційного навчання у статті визначено системоутворювальні фактори існування і функціонування цих систем на різних етапах життєвого циклу. Розглянуто підходи до формування переліку системоутворювальних факторів, визначення ієрархії і взаємозв’язків цих факторів, експериментального визначення кількісних значень впливу окремих факторів на результативність системи дистанційного навчання. Зазначається, що врахування системоутворювальних факторів сприятиме створенню ефективних систем дистанційного навчання. Пропонується створення адаптивних середовищ дистанційного навчання, які самомодифікуються відповідно до встановлених цілей.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2012-01-20
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/609
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 26, No 6 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 26, No 6 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 26, No 6 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 26, No 6 (2011)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/609/469
 
Rights Copyright (c) 2012 Yuriy M. Bogachkov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0