ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ПЕДАГОГІКИ ВИЩОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ПЕДАГОГІКИ ВИЩОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS ON PEDAGOGICS OF HIGHER SCHOOL BY MEANS OF MEDIAEDUCATIONAL TECHNOLOGIES ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО ПЕДАГОГИКЕ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ СРЕДСТВАМИ МЕДИАОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ |
|
Creator |
Dyvak, Volodymyr V.
|
|
Subject |
підготовка фахівців; педагогіка вищої школи; медіаосвітні технології; медіаграмотність; медіаінформація
preparation of specialists; pedagogics of higher school; mediaeducational technologies; medialiteracy; mediainformation подготовка специалистов; педагогика высшей школы; медиаобразовательные технологии; медиаграмотност; медиаинформация |
|
Description |
Останніми роками медіа-освіта стала популярною і розвивається в багатьох країнах світу. Не оминув цей процес й освіту Україну. У статті аналізується проблема професійної підготовки фахівців з педагогіки вищої школи засобами медіа-освіти. Розкривається специфіка застосування періодичних видань на практичних заняттях із навчального курсу «Педагогіка вищої школи». Адже сучасні медіа відкривають дедалі ширші можливості у сфері освіти і кар’єрного зростання, змінюючи якість повсякденного життя людини. Актуальним для фахівців з педагогіки вищої школи є набуття системи знань і практичних умінь для орієнтування в інформаційних потоках сьогодення: пошуку, засвоєння, застосування необхідної інформації, зокрема, медіа-інформації; адекватного сприймання, критичного осмислення, звільнення від непотрібної інформації та творчого інтерпретування різноманітної медіа продукції.
In recent years mediaeducation became popular and is being developed in many countries of the world. The same process can be observed in Ukraine. In the article the problem of professional preparation of specialists on pedagogics of higher school by means of mediaeducation is analysed. The specific of application of magazines at the practical lessons of educational course “Pedagogics of higher school” is shown. The features of study of the special course “Mediaeducation” are summarized, as well as its role in the formation of highly skilled specialist of higher school. Modern medias open a lot of possibilities in the sphere of education and career development, changing quality of man’s everyday life. Higher educational establishments can not exist already without information technologies, usage of achievements of technosphere for the decision of educational tasks, but disregard value of humanitarian knowledge, that is no less important for society and the process of education. Currently important for specialists on pedagogics of higher school is an acquisition of the system of knowledges and practical skills for orientation in the informative streams of nowadays: search, mastering, usage of necessary information, in particular, mediainformation; adequate perception, critical comprehension, liberation from unnecessary information and creative interpretation of various mediaproducts. В последние годы медиаобразование стало популярным и развивается во многих странах мира. Не обошел этот процесс и Украину. В статье анализируется проблема профессиональной подготовки специалистов по педагогике высшей школы средствами медиаобразования. Раскрывается специфика применения периодических изданий на практических занятиях из учебного курса “Педагогика высшей школы”. Обобщаются особенности изучения спецкурса “Медиаобразование”, его роль в формировании высококвалифицированного специалиста высшей школы. Современные медиа открывают все более широкие возможности в сфере образования и карьерного роста, изменяя качество повседневной жизни человека. Высшие учебные заведения уже не могут обойтись без информационных технологий, использования достижений техносферы для решения образовательных заданий, но при этом оставляют без внимания то, которое является не менее важным для общества и содержания собственно процессу образования: ценность гуманитарного знания. Актуальным для специалистов по педагогике высшей школы есть приобретение системы знаний и практических умений для ориентирования в информационных потоках настоящего: поиска, усвоения, применения необходимой информации, в частности, медиаинформации; адекватного восприятия, критического осмысления, освобождения от ненужной информации и творческого интерпретирования разнообразной медиапродукции. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2012-12-27
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/734
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 32, No 6 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 32, No 6 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 32, No 6 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 32, No 6 (2012) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/734/564
|
|
Rights |
Copyright (c) 2012 Volodymyr V. Dyvak
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|