Запис Детальніше

PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE IN EARLY SCHOOL YEARS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title PROPAEDEUTICS OF INFORMATION CULTURE IN EARLY SCHOOL YEARS
ПРОПЕДЕВТИКА ФОРМИРОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ
ПРОПЕДЕВТИКА ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
 
Creator Lavrentieva, Galina P.
 
Subject propaedeutics; information culture; teaching computer science; primary school age
пропедевтика; информационная культура; обучение информатике; младший школьный возраст
пропедевтика; інформаційна культура; навчання інформатики; молодший шкільний вік
 
Description The article highlights the propaedeutic of information culture in the early school years. It reveals the principles, conceptual frameworks of continuous development of information culture of a pupil. It investigates the processes and characteristics of the use and application of ICT in the educational process of children of primary school age. The factors that influence the effectiveness of training and safe use of computer technology that essential for information culture formation are identified. Methodological advice and psychological and pedagogical requirements for the educational environment, providing psychological comfort of a child being essential for propaedeutic of information culture are outlined. The main trends of teacher’s information culture formation are identified.
В статье освещены вопросы пропедевтики формирования информационной культуры учащихся в младшем школьном возрасте. В ней раскрываются принципы, концептуальные основания реализации непрерывного развития информационной культуры. Исследуются процессы и особенности использования и внедрения ИКТ в учебно-воспитательный процесс детей младшего школьного возраста. Определяются факторы, влияющие на эффективность обучения и безопасное использование компьютерной техники, существенные для формирования информационной культуры детей этого возраста. Изложены методические советы и психолого-педагогические требования к организации учебной среды, влияющие на обеспечение психологического комфорта ребенка при использовании компьютерных развивающих игровых и учебных средств, для осуществления пропедевтики формирования информационной культуры. Определены существенные направления формирования информационной культуры учителя.
У статті висвітлено питання пропедевтики формування інформаційної культури учнів у молодшому шкільному віці. У ній розкриваються принципи, концептуальні засади реалізації неперервного розвитку інформаційної культури. Досліджуються процеси й особливості використання й упровадження ІКТ у навчально-виховний процес дітей молодшого шкільного віку. Визначаються чинники, які впливають на ефективність навчання і безпечне використання комп'ютерної техніки, які суттєві для збереження здоров’я дітей цього віку. Викладені методичні поради і психолого-педагогічні вимоги до організації навчального середовища, забезпечення психологічного комфорту дитини під час використання комп’ютерних розвивально ігрових і навчальних засобів, які є суттєвими для здійснення пропедевтики формування інформаційної культури. Виокремлено суттєві чинники формування інформаційної культури вчителя.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2013-10-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/905
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 37, No 5 (2013); 53-65
Информационные технологии и средства обучения; Vol 37, No 5 (2013); 53-65
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 37, No 5 (2013); 53-65
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 37, No 5 (2013); 53-65
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/905/664
 
Rights Copyright (c) 2013 Galina P. Lavrentieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0