Запис Детальніше

APPROACHES TO STANDARDIZATION OF STUDENTS INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE DEVELOPMENT: THE POLISH EXPERIENCE

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title APPROACHES TO STANDARDIZATION OF STUDENTS INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE DEVELOPMENT: THE POLISH EXPERIENCE
ПОДХОДЫ К СТАНДАРТИЗАЦИИ СФОРМИРОВАННОСТИ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧАЩИХСЯ: ПОЛЬСКИЙ ОПЫТ
ПІДХОДИ ДО СТАНДАРТИЗАЦІЇ СФОРМОВАНОСТІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ: ПОЛЬСЬКИЙ ДОСВІД
 
Creator Leshchenko, Mariya P.
Tymchuk, Larysa I.
 
Subject foreign experience; information and communication competence; diagnostic; standards; information behavior; creativity; security; social network
: зарубежный опыт; информационно-коммуникационная компетентность; диагностика; стандарты; информационное поведение; творчество; безопасность; социальные сети
зарубіжний досвід; інформаційно-комунікаційна компетентність; діагностика; стандарти; інформаційна поведінка; творчість; безпека; соціальні мережі
 
Description In the article foreign, in particular, the Polish experience of diagnostic of students information and communication competencies is characterized. Foreign scientists focuse their modern searches on identifying students skills of using the Internet. Standards defined by Polish researchers are multifunctional and enable the determination of the cognitive, appraisal, creative and social students skills to function in the network. Structure of seven standards (literate and successful information search, critical evaluation of information, creation, transformation and presentation of information content, legal principles of creation and distribution of information content, empathy and imagemaking, security and privacy; participation in the online communities), their components and related parameters are characterized. General results of Polish scientists researches are presented.
В статье охарактеризован зарубежный, в частности, польский опыт диагностики информационно-коммуникационных компетентностей учащихся. Современные поиски зарубежных ученых сконцентрированы на определении умений учащихся использовать Интернет. Польскими исследователями стандарты определены как многофункциональные и позволяют охарактеризовать когнитивные, оценочные, творческие и социальные умения учащихся работать в сети. Обработано структуру семи стандартов (грамотный и успешный поиск информации; критическая оценка информации; создание, преобразование и презентация информационного содержания; правовые основы создания и распространения информационного содержания; эмпатия и создание образов, безопасность и приватность, участие в сетевых сообществах) их составляющих и соответствующих признаков. Представлены общие результаты исследований польских ученых.
У статті схарактеризовано зарубіжний, зокрема, польський досвід діагностики інформаційно-комунікаційних компетентностей учнів. Сучасні пошуки зарубіжних вчених сконцентровані на визначенні умінь учнів використовувати Інтернет. Визначені польськими дослідниками стандарти багатофункціональні і дозволяють визначити когнітивні, оцінювальні, творчі й соціальні уміння учнів функціонувати у мережі. Опрацьовано структуру семи стандартів (грамотний і успішний пошук інформації; критична оцінка інформації; творення, перетворення і презентація інформаційного змісту; правові засади творення й поширення інформаційного змісту; емпатія й образотворення; безпека та приватність; участь в мережних спільнотах) їх складників та відповідних ознак. Представлено загальні результати досліджень польських науковців.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-09-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1118
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 42, No 4 (2014); 33-46
Информационные технологии и средства обучения; Vol 42, No 4 (2014); 33-46
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 42, No 4 (2014); 33-46
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 42, No 4 (2014); 33-46
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1118/828
 
Rights Copyright (c) 2014 Mariya P. Leshchenko, Larysa I. Tymchuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0