Запис Детальніше

THE GENESIS OF THE IMPLEMENTATION OF THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PHYSICS EDUCATION: FROM IT-SUPPORT OF STUDYING TO THE FORMATION OF THE KEY AND THE SUBJECT COMPETENCES

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE GENESIS OF THE IMPLEMENTATION OF THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PHYSICS EDUCATION: FROM IT-SUPPORT OF STUDYING TO THE FORMATION OF THE KEY AND THE SUBJECT COMPETENCES
ГЕНЕЗИС ВНЕДРЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ФИЗИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ: ОТ КОМПЬЮТЕРНОЙ ПОДДЕРЖКИ ОБУЧЕНИЯ К ФОРМИРОВАНИЮ КЛЮЧЕВЫХ И ПРЕДМЕТНЫХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
ГЕНЕЗА ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФІЗИЧНІЙ ОСВІТІ: ВІД КОМП’ЮТЕРНОЇ ПІДТРИМКИ НАВЧАННЯ ДО ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ І ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
 
Creator Holovko, Mykola V.
 
Subject the development of the theory and the methodology of teaching Physics; means of information and communication technologies; key and subject competences
развитие теории и методики обучения физике; средства информационно-коммуникационных технологий; ключевые и предметные компетентности
розвиток теорії і методики навчання фізики; засоби інформаційно-комунікаційних технологій; ключові та предметні компетентності
 
Description In the article, the peculiarities of the process of the implementation of the information and communication technologies in teaching Physics, the development of the computer didactic provision are specified on the basis of the historical and methodological analysis. The development of the scientific fundamentals and the tools of their implementation in the homeland theory and methodology of teaching Physics, the impact of the formation of the computer-oriented environment as well as the qualitative change in the academic process subjects’ role are demonstrated. The necessity of the further didactic researches on the abovementioned issue because of the priority of the computer-oriented technologies in the formation of the key and the subject competences of the comprehensive and high school pupils in the process of Physics teaching are actualized.
В статье на основе историко-методического анализа обосновываются особенности процесса внедрения информационно-коммуникационных технологий в обучение физики, развитии компьютерного дидактического обеспечения. Освещается развитие научных основ и механизмов их реализации в отечественной теории и методике обучения физике, влияние на формирование компьютерно-ориентированной среды и качественное изменение роли субъектов учебного процесса. Актуализируется целесообразность дальнейших дидактических исследований этой проблемы в связи с приоритетностью компьютерно-ориентированных технологий в формировании ключевых и предметной компетентности учащихся общеобразовательной и высшей школы в процессе обучения физике.
У статті на основі історико-методичного аналізу обґрунтовуються особливості процесу впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчання фізики, розвитку комп’ютерного дидактичного забезпечення. Висвітлюється ґенеза наукових засад і механізмів їх реалізації у вітчизняній теорії і методиці навчання фізики, вплив на формування комп’ютерно-орієнтованого середовища і якісну зміну ролі суб’єктів навчального процесу. Актуалізується доцільність подальших дидактичних досліджень означеної проблеми у зв’язку з пріоритетністю комп’ютерно-орієнтованих технологій у формуванні ключових і предметної компетентностей учнів загальноосвітньої і вищої шкіл у процесі навчання фізики.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2015-02-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
рецензируемая статья
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1197
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 45, No 1 (2015); 1-11
Информационные технологии и средства обучения; Vol 45, No 1 (2015); 1-11
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 45, No 1 (2015); 1-11
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 45, No 1 (2015); 1-11
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1197/898
 
Rights Copyright (c) 2015 Mykola V. Holovko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0