Запис Детальніше

ПОШИРЕННЯ ІДЕЙ УПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМУ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ПОШИРЕННЯ ІДЕЙ УПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМУ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DISTRIBUTION THE IDEAS OF IMPLEMENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SYSTEM OF SPECIAL EDUCATION
РАСПРОСТРАНЕНИЕ ИДЕЙ ВНЕДРЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В СИСТЕМУ СПЕЦИАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
 
Creator Dehtyarenko, Tetyana M.
 
Subject розумово відсталі учні; спеціальна освіта; інформаційні технології; комп’ютерні технології; хмарні технології
mentally retarded pupils; special education; information technologies; computer technologies; cloud technologies
умственно отсталые ученики; специальное образование; информационные технологии; компьютерные технологии; облачные технологии
 
Description У статті досліджено деякі аспекти впровадження в систему спеціальної освіти ідей використання сучасних інформаційних технологій. Висвітлюються напрямки сучасних наукових досліджень у спеціальній педагогіці з проблеми впровадження інформаційних технологій. Розглянуто теоретичні і практичні здобутки у використанні комп’ютерних і хмарних технологій на інституціональному рівні. З’ясовано сутність і можливості розвитку інформатизованого середовища в межах спеціальної школи й безпосередньо можливості використання новітніх інформаційних технологій під час навчання розумово відсталих дітей. Обґрунтовано доцільність формування базового рівня компетентності розумово відсталих школярів у галузі інформатики. Визначено перспективи подальших наукових досліджень у цій галузі. Зазначено, що їх предметним полем має стати процес розвитку інформатизованого середовища на рівні спеціальної школи.
In the article the author has researched some aspects of ideas concerning implementation of modern information technologies in the system of special education. The author reviewed the directions of modern scientific researches in special pedagogy on the issue of implementation of information technologies. The author has considered the theoretical and practical achievements in the use of computer and cloud technologies at the institutional level. There has been defined the nature and possibilities of informatization environment development within the special schools and the possibilities for using the latest information technologies in mentally retarded children learning. The author has proved the expediency of forming a basic level of competence of the mentally retarded students in computer science. The prospects for further scientific research in this area were defined. It was indicated that their subject field should be a process of informatization environment development at the level of special school.
В статье исследованы некоторые аспекты внедрения в систему специального образования идей использования современных информационных технологий. Освещаются направления современных научных исследований в специальной педагогике по проблеме внедрения информационных технологий. Рассмотрены теоретические и практические достижения в использовании компьютерных и облачных технологий на институциональном уровне. Установлено сущность и возможности развития информатизированной среды в пределах специальной школы и непосредственно возможности использования новейших информационных технологий при обучении умственно отсталых детей. Обоснована целесообразность формирования базового уровня компетентности умственно отсталых школьников в области информатики. Определены перспективы дальнейших научных исследований в этой области. Указано, что их предметным полем должен стать процесс развития информатизированной среды на уровне специальной школы.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2015-04-17
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
рецензируемая статья
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1207
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 46, No 2 (2015); 11-21
Информационные технологии и средства обучения; Vol 46, No 2 (2015); 11-21
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 46, No 2 (2015); 11-21
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 46, No 2 (2015); 11-21
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1207/917
 
Rights Copyright (c) 2015 Tetyana M. Dehtyarenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0