Запис Детальніше

CRITERIA AND QUALITY INDICATORS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES OF LEARNING

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title CRITERIA AND QUALITY INDICATORS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES OF LEARNING
КРИТЕРИИ И ПОКАЗАТЕЛИ КАЧЕСТВА ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ОБУЧЕНИЯ
КРИТЕРІЇ І ПОКАЗНИКИ ЯКОСТІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ
 
Creator Spirin, Oleg M.
 
Subject information and communication technologies of learning; quality assessment; external criteria and indicators of quality; internal criteria and indicators of quality; ICT-competence
информационно-коммуникационные технологии обучения; оценка качества; внешние критерии и показатели качества; внутренние критерии и показатели качества; ИКТ- компетентность
інформаційно-комунікаційні технології навчання; оцінювання якості; зовнішні критерії і показники якості; внутрішні критерії і показники якості; ІКТ-компетентність
 
Description In the article the concept of information and communication technology and information and communication technology of learning is specified. It is grounded an external and internal criteria of information and communication technologies of learning quality assessment based on experience of information and communication technology quality assessment of the methodical system of informatics teachers vocational training. There are considered the external indexes – design, structural, organizational, communicative and gnostic criteria, and internal – differentiation, individualization, intensification of teaching process and effectiveness of educational activity. There are presented the approaches to assess the indicators for determination of criteria demonstration degree.
В статье уточнено понятия информационно-коммуникационной технологии и информационно-коммуникационной технологии обучения. Но основе опыта оценивания качества методической системы базовой профессиональной подготовки учителей информатики обосновано критерии внешнего и критерии внутреннего оценивания качества информационно-коммуникационных технологий обучения. Рассмотрено показатели внешних – проектировочного, конструктивного, организационного, коммуникативного и гностического критериев, и внутренних –дифференциации, индивидуализации, интенсификации процесса обучения и результативности учебной деятельности. Приведены подходы в оценивании показателей для определения степени проявления критериев.
У статті уточнено поняття інформаційно-комунікаційної технології й інформаційно-комунікаційної технології навчання. На основі аналізу досвіду розроблення й оцінювання ефективності методичної системи базової фахової підготовки вчителів інформатики обґрунтовано критерії зовнішньої і критерії внутрішньої якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання. Розглянуто показники зовнішніх – проектувального, конструктивного, організаційного, комунікативного та гностичного критеріїв, і внутрішніх критеріїв – диференціації, індивідуалізації, інтенсифікації процесу навчання і результативності навчальної діяльності. Наведено підходи щодо оцінювання показників для з'ясування ступеня проявлення критеріїв.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2013-03-05
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/788
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 33, No 1 (2013)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 33, No 1 (2013)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 33, No 1 (2013)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 33, No 1 (2013)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/788/594
 
Rights Copyright (c) 2013 Oleg M. Spirin
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0