METHODOLOGICAL QUESTIONS OF SCIENTIFIC COMMUNICATION PERFECTING WITH THE USE OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
METHODOLOGICAL QUESTIONS OF SCIENTIFIC COMMUNICATION PERFECTING WITH THE USE OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПИТАННЯ ВДОСКОНАЛЮВАННЯ НАУКОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ З ВИКОРИСТАННЯМ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ НАУЧНОЙ КОММУНИКАЦИИ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННО-КОМУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ |
|
Creator |
Ball, Georgii A.
Medintsev, Vladislav A. |
|
Subject |
scientific communication; scientific cognition; value guidelines; task approach; information and communication technologies
наукова комунікація; наукове пізнання; ціннісні орієнтири; задачний підхід; інформаційно-комунікаційні технології научная коммуникация; научное познание, ценностные ориентиры; задачный подход; информационно-коммуникационные технологии |
|
Description |
The authors outline vital methodological questions which concern: (a) value guidelines of scientific cognition and scientific communication; b) theoretical bases (corresponding to task approach) of building of scientific activity; c) rational using of modern information and communication technologies in that activity. Among the most important steps towards the improvement of scientific communication the following were stressed: a) awareness by scientists of their responsibility not only for adequate knowledge of the objects, but also for creating backgrounds so that the results of this knowledge might become the property of the consumers of scientific products, b) development, to form such backgrounds, the ways based on adequate theoretical tools (in particular, on the task theory) and on modern information and communication technologies, c) coverage and discussion of the results of such development.
Окреслюються актуальні методологічні питання, що стосуються: а) ціннісних орієнтирів наукового пізнання й наукової комунікації; б) теоретичних засад (відповідних задачному підходові) побудови наукової діяльності; в) раціонального використання у ній сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Серед важливих кроків на шляху вдосконалення наукової комунікації виділено такі: а) усвідомлення вченими своєї відповідальності не тільки за адекватне пізнання досліджуваних об’єктів, але й за створення залежних від них передумов для того, щоб результати цього пізнання стали надбанням споживачів наукової продукції; б) розробка, зі спиранням на доречні теоретичні засоби (зокрема, на теорію задач) і на сучасні інформаційно-комунікаційні технології, шляхів формування зазначених передумов; в) широке висвітлення й обговорення результатів такої розробки. Очерчиваются актуальные методологические вопросы, касающиеся: а) ценностных ориентиров научного познания и научной коммуникации; б) теоретических основ (соответствующих задачному подходу) построения научной деятельности; в) рационального использования в ней современных информационно- коммуникационных технологий. В числе важнейших шагов на пути совершенствования научной коммуникации выделены следующие: а) осознание учёными своей ответственности не только за адекватное познание исследуемых объектов, но и за создание условий для того, чтобы результаты этого познания стали достоянием потребителей научной продукции; б) разработка, с опорой на подходящие теоретические средства (в частности, на теорию задач) и на современные информационно-коммуникативные технологии, путей формирования указанных предпосылок; в) широкое освещение и обсуждение результатов такой разработки. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2011-05-17
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/457
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 22, No 2 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 22, No 2 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 22, No 2 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 22, No 2 (2011) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/457/405
|
|
Rights |
Copyright (c) 2011 Georgii A. Ball, Vladislav A. Medintsev
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|