Запис Детальніше

PROJECTING AN INTERDISCIPLINARY EDUCATION TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL TEACHER TRAINING

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title PROJECTING AN INTERDISCIPLINARY EDUCATION TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL TEACHER TRAINING
ПРОЕКТИРОВАНИЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНОЙ ТЕХНОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ ПЕДАГОГИКИ
ПРОЕКТУВАННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ВИКЛАДАЧІВ ПЕДАГОГІКИ
 
Creator Kovpak, Iryna O.
 
Subject interdisciplinary education technology; interdisciplinary relationships; methodical system; graphs of links; relationships graphs
междисциплинарная технология обучения; междисциплинарные связи; методическая система; графы связей
міждисциплінарна технологія навчання; міждисциплінарні зв’язки; методична система; граф зв’язків
 
Description Based on a generalized model of interdisciplinary learning technologies appropriate interpretation of methodical system is realized, the stages of building the graph of components connections are characterized. It is shown that the organization of the training of future teachers, who will be engaged in research and teaching can be effective provided, taking into account that organization of training will use methodical system built with the complementary knowledge of the various disciplines. Suppositions that the using of this algorithm will be effective for building the correct ontology, common to several disciplines are expressed. Example of the methodical system, which employs an interdisciplinary technology of education of masters, is briefly described too.
На основе обобщенной модели междисциплинарной технологии обучения осуществлена соответствующая интерпретация методической системы и охарактеризованы этапы построения графов связей ее иерархических компонентов. Показано, что организация обучения будущих педагогов, которые будут заниматься научной и преподавательской деятельности, будет эффективной при условии организации обучения с использованием методических систем, созданных с учетом взаимодополняемости знаний различных учебных дисциплин. Высказано предположение, что использование описанного алгоритма будет эффективным для построения корректной онтологии, общей для нескольких учебных дисциплин. Также кратко описан пример проектирования организации методической системы, в которой реализована междисциплинарная технология обучения магистров.
На основі узагальненої моделі міждисциплінарної технології навчання здійснена відповідна інтерпретація методичної системи та охарактеризовано етапи побудови графів зв’язків її ієрархічних компонентів. Показано, що організація навчання майбутніх педагогів, які займатимуться науковою і викладацькою діяльностями, буде ефективнішою за умови організації навчання з використанням методичних систем, створених із урахуванням взаємодоповнюваності знань з різних навчальних дисциплін. Висловлено припущення, що використання описаного алгоритму буде ефективним для побудови коректної онтології, спільної для кількох навчальних дисциплін. Також коротко описано приклад проектування організації методичної системи, в якій реалізована  міждисциплінарна технологія навчання магістрів.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2012-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/719
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 30, No 4 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 30, No 4 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 30, No 4 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 30, No 4 (2012)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/719/531
 
Rights Copyright (c) 2012 Iryna O. Kovpak
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0