DEVELOPMENT OF THE CONCEPT OF INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UPPER-FORM PUPILS IN ASPECTS OF ELECTRONIC SOCIAL NETWORKS USE
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
DEVELOPMENT OF THE CONCEPT OF INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UPPER-FORM PUPILS IN ASPECTS OF ELECTRONIC SOCIAL NETWORKS USE
РАЗВИТИЕ ПОНЯТИЯ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ ОБУЧЕНИЯ СТАРШЕКЛАССНИКОВ В АСПЕКТЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ ЭЛЕКТРОННЫХ СЕТЕЙ РОЗВИТОК ПОНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ В АСПЕКТІ ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ЕЛЕКТРОННИХ МЕРЕЖ |
|
Creator |
Konevshchynska, Olga E.
|
|
Subject |
information and educational environment; electronic social networks; cloud technologies; Webservices
информационно-образовательная среда; социальные электронные сети; облачные технологии; веб-сервисы інформаційно-освітнє середовище; соціальні електронні мережі; хмарні технології; веб-сервіси |
|
Description |
The paper analyzes the status and prospects of modern electronic social networks using in the development of information and educational environment for upper-form pupils learning. The directions of further involvement of upper-form pupils into the information and communication space in order to increase the effectiveness of the learning process are determined. The essence of the concept of information and educational learning environment in terms of upper-form pupils using electronic social networks is articulated. There are stated the priorities of the state educational policy of general secondary education such as: to identify, develop and support the functioning of the unified educational environment; organization of wide access of students, teachers and administrators to domestic and global information resources; improving the learning process information provision through the use of informative content, tools and technologies of electronic social networks in educational activities.
В статье проанализированы состояние и перспективы использования современных электронных социальных сетей в развитии информационно-образовательной среды обучения старшеклассников. Освещена степень научной разработки проблемы, в частности определены направления дальнейшего привлечения старшеклассников в информационно-коммуникационное пространство с целью повышения эффективности учебного процесса. Раскрыта сущность понятия информационно-образовательной среды обучения старшеклассников в аспекте применения электронных социальных сетей. Указано, что приоритетными задачами государственной образовательной политики общего среднего образования является определение, развитие и поддержка функционирования единой информационно-образовательной среды, организация широкого доступа учеников, педагогов и управленцев к отечественным и мировым информационным ресурсам, совершенствование информационного обеспечения учебного процесса, благодаря использованию содержательного наполнения, средств и технологий социальных электронных сетей в образовательной деятельности. У статті проаналізовано стан і перспективи використання сучасних електронних соціальних мереж у розвитку інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників. Висвітлено ступінь наукового розроблення проблеми, зокрема визначено напрями подальшого залучення старшокласників у інформаційно-комунікаційний простір з метою підвищення ефективності навчального процесу. Розкрито сутність поняття інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників в аспекті застосування електронних соціальних мереж. Зазначено, що пріоритетними завданнями державної освітньої політики загальної середньої освіти є визначення, розвиток і підтримування функціонування єдиного інформаційно-освітнього середовища, організація ширшого доступу учнів, педагогів та управлінців до вітчизняних і світових інформаційних ресурсів, удосконалення інформаційного забезпечення навчального процесу, завдяки використанню змістового наповнення, засобів і технологій соціальних електронних мереж в освітній діяльності. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2015-02-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — рецензируемая статья Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1196
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 45, No 1 (2015); 12-20
Информационные технологии и средства обучения; Vol 45, No 1 (2015); 12-20 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 45, No 1 (2015); 12-20 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 45, No 1 (2015); 12-20 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1196/897
|
|
Rights |
Copyright (c) 2015 Olga E. Konevshchynska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|