Запис Детальніше

THEORY AND METHODOLOGY OF ICT APPLICATION INTO A SOCIAL STUDY IN ABROAD AND UKRAINE: GENERAL APPROACHES

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THEORY AND METHODOLOGY OF ICT APPLICATION INTO A SOCIAL STUDY IN ABROAD AND UKRAINE: GENERAL APPROACHES
ТЕОРЕТИКО-МЕТОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРИМЕНЕНИЯ ИКТ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ ОБЩЕСТВОВЕДЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН В СТРАНАХ ЗАРУБЕЖЬЯ И УКРАИНЕ: ОБЩИЕ ПОДХОДЫ
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН В КРАЇНАХ ЗАРУБІЖЖЯ ТА УКРАЇНІ: ЗАГАЛЬНІ ПІДХОДИ
 
Creator Hrytsenchuk, Olena O.
 
Subject information and communication technology (ICT); social science; secondary education
информационные и коммуникационные технологии (ИКТ); обществоведение; общее среднее образование
інформаційні і комунікаційні технології (ІКТ); суспільствознавство; загальна середня освіта
 
Description The article presents an analysis of theoretical and methodological foundations of the implementation of information and communication technology (ICT) in secondary education and particularly in the social sciences in Western Europe, USA and Ukraine today. Materials and documents of UNDP, Council of Europe, the Organization of European Cooperation and Development (OECD) and documents legal and regulatory framework of education, school curricula and programs of foreign countries and Ukraine were researched. There are outlined approaches ICT use in subject areas of Social cycle of secondary school, the article covers some directions of national education strategies for using ICT in Western Europe, USA and Ukraine and prospects of development.
В статье представлен анализ теоретико-методологических основ внедрения информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) в общеобразовательной школе, а именно, в обществоведческую отрасль школьного образования в странах Западной Европы, США и Украины на современном этапе. Исследованы материалы и документы ПРООН, Совета Европы, Организации европейского сотрудничества и развития (ОЭСР) и др., а также документы нормативно-законодательной базы образования, школьные учебные планы и программы зарубежных стран и Украины. Очерчены общие подходы к применению ИКТ в предметах обществоведческого цикла общеобразовательной школы, определены направления национальных стратегий образования с использованием ИКТ в странах Западной Европы, США и Украине и перспективы развития.
У статті подано аналіз теоретико-методологічних основ впровадження інформаційних і комунікаційних технології (ІКТ) у загальну середню освіту, і зокрема, у предмети суспільствознавчої галузі у країнах Західної Європи, США та Україні на сучасному етапі. Досліджено матеріали і документи ПРООН, Ради Європи, Організації європейського співробітництва та розвитку (ОЕСР) та ін., а також документи нормативно-законодавчої бази освіти, шкільні навчальні плани та програми зарубіжних країн і України. Окреслено загальні підходи застосування ІКТ у предметах суспільствознавчого циклу загальноосвітньої школи, визначено напрямки національних стратегій освіти щодо використання ІКТ у країнах Західної Європи, США та України та перспективи розвитку.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2011-02-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/341
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 19, No 5 (2010)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 19, No 5 (2010)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 19, No 5 (2010)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 19, No 5 (2010)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/341/306
 
Rights Copyright (c) 2011 Olena O. Hrytsenchuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0