Запис Детальніше

METHODICAL CONDITIONS FOR IMPLEMENTATION OF VALUE- ACTIVITY APPROACH IN NEW HISTORY LEARNING IN SCHOOLS USING ICT

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title METHODICAL CONDITIONS FOR IMPLEMENTATION OF VALUE- ACTIVITY APPROACH IN NEW HISTORY LEARNING IN SCHOOLS USING ICT
МЕТОДИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РЕАЛИЗАЦИИ ЦЕННОСТНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНОГО ПОДХОДА ПРИ ИЗУЧЕНИИ НОВОЙ ИСТОРИИ В ШКОЛЕ ПРИ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ИКТ
МЕТОДИЧНІ УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЦІННІСНО-ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ ПРИ ВИВЧЕННІ НОВОЇ ІСТОРІЇ В ШКОЛІ ПРИ ВИКОРИСТАННІ ІКТ
 
Creator Honcharova, Olena А.
 
Subject activity approach; tuition; course conditions; value system; student
деятельностный подход; обучение; методические условия; система ценностей; ученик
ціннісно-діяльнісний підхід; навчання; методичні умови; система цінностей; учень
 
Description The article analyzes the researches concerning the possibilities of the activity approach to teaching history, that allows formation of branch competencies. It is presented an analysis of the possibilities to form value orientation of adolescent's personality while studying history. Covered attempts to combine approaches to learning in the value-activity approach, carried out studies on determining the formedness students’ operational and value-semantic component. Stressed the relevance of the activity approach to learning. Studies have shown that the implementation of the activity approach is effective under certain conditions. Outlined directions for improving the content, organization and methods of teaching the history lessons and the humanities subjects.
В статье приведен анализ исследования относительно возможностей деятельностного подхода в процессе преподавания истории, что позволяет обеспечить формирование отраслевых компетентностей. Приведен анализ возможностей формировать ценностные ориентации у личности подростка. Освещены попутки объединить подходы к обучению в ценностно-деятельностный подход, проведены исследования для установления сформированости у учащихся операционного и ценностно-смыслового компонента. Подчеркнута актуальность деятельностного подхода к обучению. Исследования показали, что реализация деятельностного похода является эффективной при соблюдении ряда условий. Очерчены направления совершенствования содержания, организации и методики проведения уроков истории и гуманитарных дисциплин.
У статті наведено аналіз дослідження щодо застосування ціннісно-діяльнісного підходу при викладанні історії, що може забезпечити формування галузевих компетентностей. Наведено аналіз щодо можливостей під час вивчення історії формувати в особистості підлітка ціннісні орієнтації. Висвітлено спробу об’єднати підходи до навчання у ціннісно-діяльнісний підхід, проведено дослідження для встановлення сформованості в учнів операційного і ціннісно-смислового компонента. Висвітлено актуальність ціннісно-діяльнісного підходу до навчання. Дослідження показали, що реалізація ціннісно-діяльнісного підходу у навчанні історії й інших суспільствознавчих предметів буде ефективним при дотриманні низки умов. Окреслено напрямки вдосконалення змісту, організації та методики проведення уроків з історії та суспільствознавчих дисциплін.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-02-05
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



рецензована стаття
 
Format application/vnd.ms-office
application/vnd.ms-office
application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/925
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 39, No 1 (2014); 46-59
Информационные технологии и средства обучения; Vol 39, No 1 (2014); 46-59
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 39, No 1 (2014); 46-59
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 39, No 1 (2014); 46-59
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/925/714
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/925/715
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/925/718
 
Rights Copyright (c) 2014 Olena А. Honcharova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0