Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/826/
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/archive |
|
Title |
Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання
Criteria and quality indicators of information and communication technologies of learning Критерии и показатели качества информационно-коммуникационных технологий обучения |
|
Creator |
Спірін, О.М.
|
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37 Education |
|
Description |
У статті уточнено поняття інформаційно-комунікаційної технології й інформаційно-комунікаційної технології навчання. На основі аналізу досвіду розроблення й оцінювання ефективності методичної системи базової фахової підготовки вчителів інформатики обґрунтовано критерії зовнішньої і критерії внутрішньої якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання. Розглянуто показники зовнішніх – проектувального, конструктивного, організаційного, комунікативного та гностичного критеріїв, і внутрішніх критеріїв – диференціації, індивідуалізації, інтенсифікації процесу навчання і результативності навчальної діяльності. Наведено підходи щодо оцінювання показників для з'ясування ступеня проявлення критеріїв.
In the article the concept of information and communication technology and information and communication technology of learning is specified. It is grounded an external and internal criteria of information and communication technologies of learning quality assessment based on experience of information and communication technology quality assessment of the methodical system of informatics teachers vocational training. There are considered the external indexes – design, structural, organizational, communicative and gnostic criteria, and internal – differentiation, individualization, intensification of teaching process and effectiveness of educational activity. There are presented the approaches to assess the indicators for determination of criteria demonstration degree. В статье уточнено понятия информационно-коммуникационной технологии и информационно-коммуникационной технологии обучения. Но основе опыта оценивания качества методической системы базовой профессиональной подготовки учителей информатики обосновано критерии внешнего и критерии внутреннего оценивания качества информационно-коммуникационных технологий обучения. Рассмотрено показатели внешних – проектировочного, конструктивного, организационного, коммуникативного и гностического критериев, и внутренних –дифференциации, индивидуализации, интенсификации процесса обучения и результативности учебной деятельности. Приведены подходы в оценивании показателей для определения степени проявления критериев. |
|
Publisher |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS of Ukraine |
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/826/1/788-2634-1-PB.pdf
- Спірін, О.М. (orcid.org/0000-0002-9594-6602 <http://orcid.org/0000-0002-9594-6602>) (2013) Criteria and quality indicators of information and communication technologies of learning Information Technologies and Learning Tools, 1 (33). ISSN 2076-8184 |
|