Запис Детальніше

Педагогічна техніка викладача професійно-технічного навчального закладу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2446/
 
Title Педагогічна техніка викладача професійно-технічного навчального закладу
 
Creator Вовковінський, М.І.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Педагогічна техніка є основою в роботі викладача і найяскравіше відображає його схильність до педагогічної діяльності. На цьому наголошували К. Станіславський і С. Шацький, які вказували на необхідності викладача володіти педагогічною технікою. Іншими словами, майстерність – це мистецтво діяти технічно й досконало. Тому жодне мистецтво не може бути повноцінним, якщо воно не спирається на відповідну техніку. Такий підхід стосується і педагогічної діяльності. Засвоєння викладачем педагогічної техніки, повинно стати ніби своєрідною «з’єднувальною ланкою» на шляху творчого оволодіння педагогічною професією в результаті об’єднання його пізнавальних потреб та інтелектуальних можливостей. Це також сприяє повноцінному становленню твочої особистості викладача ПТНЗ та стимулює його педагогічну діяльность до наукового пошуку, адже педагогічна техніка – завжди творчість, максимальне застосування здібностей, творче переосмислення результатів своєї праці. Таким чином, педагогічна техніка із застосуванням елементів мистецтва є однією з основних складових педагогічної майстерності.
Педагогическая техника является основой в работе преподавателя и ярко отражает его склонность к педагогической деятельности. Это отмечали К. Станиславский и С. Шацький, которые указывали на необходимости преподавателя владеть педагогической техникой. Иными словами, мастерство - это искусство действовать технически и в совершенстве. Ни одно искусство не может быть полноценным, если оно не базируется на соответствующей технике. Такой подход касается и педагогической деятельности.Усвоение преподавателем педагогической техники должно стать как бы своеобразным «связующим звеном» на пути творческого овладения педагогической профессией в результате объединения его познавательных потребностей и интеллектуальных возможностей. Это также дает возможность полноценному становлению личности преподавателя ПТУ и стимулирует его педагогическую деятельность к научному поиску, так как педагогическая техника - всегда творчество, максимальное применение способностей, творческое переосмысление результатов своего труда.Таким образом, педагогическая техника с применением элементов искусства является одной из основных составляющих педагогического мастерства.
K. Stanislavsky and S. Shatsky who indicated that instead of calling a teacher for creation, it is better to teach him/her the skill to perform a particular pedagogical work which is called a pedagogical technique. In other words, mastery is an art to operate dexterously and perfectly. Therefore not a single art can be valuable unless it is based on an appropriate technique. Such approach, of course, touches upon pedagogical activity. Mastering the pedagogical technique by a teacher has to become a particular «connecting link» on the way of creative mastering a pedagogical profession as a result of his/her cognitive requirements and intellectual abilities integration. It also gives an opportunity for becoming a full-fledged creative personality of a vocational school teacher and for stimulation by pedagogical technique of scientific search as an art. Implication of all pedagogical technique components create important preconditions for involving a teacher in scientific search. It is essential as pedagogical technique always presents creation and maximal application of abilities which stimulate to creative reconsideration of the work results raising science implication on a step of art. Thus, pedagogical technique is one of basic constituents of pedagogical mastery, as well as any other technique is in every kind of activity. Work of teacher will bring him/her satisfaction and will be raised to the level of art action in mutual relations with students
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2446/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%B0_%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D1%87%D0%B0_%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_5.pdf
Вовковінський, М.І. (2013) Педагогічна техніка викладача професійно-технічного навчального закладу Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка (5). pp. 79-84. ISSN 2223-5752