Запис Детальніше

Зміст інтегрально-рольової позиції педагога-андрагога у зарубіжній науковій думці

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2544/
http://media.wix.com/ugd/f67195_c9855e7bfe744154a5cd72a9f0d7f0bd.pdf
374.013.83
 
Title Зміст інтегрально-рольової позиції педагога-андрагога у зарубіжній науковій думці
The content of integral role position of a pedagog-andragog in foreign scientific literature
 
Creator Лук’янова, Лариса Борисівна
 
Subject 37 Education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description In the article there has been analyzed the content of integral-role position of a pedagogue-andragogue which is represented in the foreign scientific literature. The author postulates the opinion about the dependence of andragogs’ functions on the major characteristics of the society development as adult education cannot be neutral. Hence, the specialists engaged in this sphere cannot work away from public and economic changes, society needs, market requirements, etc.
The author analyzes the leading roles of a pedagog-andragog (teacher, guide, facilitator, trainer) which are actually interrelated and interdependent. In addition, the competences which are necessary for performing these functions have been substantiated. Firstly, the definition of an andragog has been offered. Secondly, there has been revealed the meaning of andragogic activity as well as the content peculiarities of andragogic training. Finally, both the goal (the creation of certain conditions to meet the needs of definite groups of specialists) and the result (readiness for andragogic activity) have been represented in the paper.
On the basis of the scientific literature review there has been depicted the content of the integral-role position of a pedagog-andragog consisting of three constituents – object-meaningful, project-technological and organization-diagnostic, every of which carries out important functions.
У статті проаналізовано зміст інтегрально-рольової позиції педагога-андрагога, сформульований у зарубіжній науковій думці. Оскільки освіта дорослих не може бути нейтральною, автором постулюється точка зору про залежність функцій андрагогіки від основних характеристик розвитку суспільства, відповідно фахівці, які працюють у цій сфері, не можуть працювати відсторонюючись від суспільно-економічних змін, потреб суспільства, вимог ринку праці і т.д.
На основі аналізу зарубіжних публікацій представлено зміст інтегрально - рольової позиції педагога-андрагога, що має сукупність складових - предметно-змістову, проективно-технологічну та організаційно-діагностувальну, кожна з яких виконує важливі функції.
 
Publisher "Ноулідж"
"Noulidg"
 
Date 2013-10-28
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2544/1/%D0%9B%D1%83%D0%BA%27%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%9B%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%B0.pdf
Лук’янова, Лариса Борисівна (2013) The content of integral role position of a pedagog-andragog in foreign scientific literature Adult education: theory, experience, prospects (7). pp. 257-266. ISSN 2308-6386