Запис Детальніше

Принципи і підходи до формування професійного здоров’я учнівської молоді у професійно-технічних навчальних закладах

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2566/
 
Title Принципи і підходи до формування професійного здоров’я учнівської молоді у професійно-технічних навчальних закладах
 
Creator Павлов, Ю.О.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглянуто теоретичні й практичні аспекти формування здорового способу життя учнівської молоді як складової професійного здоров’я. Наголошується на тому, що, починаючи з раннього віку, потрібно виховувати активне ставлення особистості до власного здоров’я, розуміння того, що здоров’я – найважливіша цінність, дарована людині природою. У сучасних умовах особливу загрозу життю людини становить ВІЛ-інфекція, що викликає не тільки тяжкі демографічні наслідки, серйозні соціально-економічні втрати – скорочення трудових ресурсів і, як наслідок, зниження продуктивності праці й темпів економічного розвитку. Першорядна роль в збереженні і формуванні професійного здоров’я належить самій людині, способу її життя, системі цінностей, установок, рівню гармонізації внутрішнього світу і відносин із соціальним та професійним оточенням. У ПТНЗ одним із основних навчально-виховних завдань є ведення відповідної профілактичної роботи. Акцентовано увагу на тому, що у ПТНЗ має місце певне відставання освітньої системи від об’єктивних потреб суспільства і особистості. Відсутня стійка мотивація до здорового способу життя, переважна частина молоді страждає серйозними порушеннями в здоров’ї та фізичному розвитку, недостатньо здійснюється системний контроль за станом фізичного й психічного розвитку і здоров’я учнів, має місце низький рівень проінформованості молоді щодо причин і наслідків ВІЛ/СНІДу, наркоманії й алкоголізму, немає комплексної цілеспрямованої системи підготовки щодо формування професійного здоров’я учнівської молоді. До несприятливих педагогічних чинників належить, насамперед, наступне: мета збереження здоров’я учнівської молоді не стала поки що домінуючою в системі професійної освіти; відсутня відповідна цілеспрямована підготовка викладачів і керівників навчальних закладів щодо застосування у педагогічному процесі здоров’язберігаючих технологій; недостатня кількість наукових та методичних розробок щодо формування професійного здоров’я учнівської молоді як майбутніх фахівців того чи іншого виду професійної діяльності. Встановлено, що формування професійного здоров’я учнівської молоді – це навчально-виховний процес, який передбачає дотримання таких принципів: аксіологічного, гносеологічного, здоров’язберігаючого, емоційно-вольового, екологічного та фізкультурно-оздоровчого.
The article reveals theoretical and practical aspects concerning formation of students’ healthy life style as a constituent for occupational health formation. It is emphasized that beginning from the earliest age there is necessity for vivid person’ attitude to the own health, understanding that health is the most important value given by nature to a human. In current conditions of one’s life activity there is a threat of HIV-infection resulting in both dramatic demographic cosequence and serious socio-economic losses – decrease of manpower resources hence reducing the productivity of work and economic development rates. The primary role of formation and saving the occupational health belongs to a human through life style, system of values, guidelines, level of harmonization of inner world and relations with social and professional environment. At vocational schools one of the principal training objectives is organizing the proper preventive work. The author puts stress upon the following facts: at vocational schools educational system remains behind real society’s and person’s demands; there is lack of steady healthy life style motivation; major part of youth suffers from serious health and physical development disorder; there is insuffi cient systematic control as to student’s physical, mental, and health development; low level of informing the youth in regard to origin and consequence of HIV/AIDS, drug addiction, and alcoholism takes place; there is no complex purposeful training system as to formation of students’ occupational health. The following factors can be considered as unfavourable: the goal to save students’ health is not yet dominating one in a system of vocational education; there is lack of proper purposeful training for teachers and heads of educational institutions regarding use of health-saving technologies in pedagogical process; there is insuffi cient number of scientifi c and methodological works concerning formation of students’ occupational health for future professional activity. It is indicated that formation of student’s occupational health is an integral educational process that anticipates the next principles: axiological, gnoseological, health-saving, emotional, volitional, ecological, and physical.
В статье рассмотрены теоретические и практические аспекты формирования здорового образа жизни учащейся молодежи как составляющей в формировании профессионального здоровья. Подчеркивается, что начиная с самого раннего возраста, нужно воспитывать активное отношение личности к собственному здоровью, понимание того, что здоровье – важнейшая ценность, дарованная человеку природой. В современных условиях особую угрозу жизни человека составляет ВИЧ-инфекция, которая вызывает не только тяжелые демографические последствия, но и серьезные социально-экономические потери – сокращение трудовых ресурсов, и, как следствие, снижение производительности труда и темпов экономического развития. Первостепенная роль в сохранении и формировании профессионального здоровья принадлежит самому человеку, его образу жизни и системе ценностей, установок, его уровню гармонизации внутреннего мира и отношений с социальным и профессиональным окружением. В ПТУ одним из основных учебно-воспитательных задач является создание соответствующей профилактической работы. Акцентируется внимание на том, что в профессионально-технических учебных заведениях имеет место определенное отставание образовательной системы от объективных потребностей общества и личности. Отсутствует устойчивая мотивация к здоровому образу жизни, большая часть молодежи страдает серьезными нарушениями в здоровье и физическом развитии, не в достаточной степени осуществляется системный контроль за состоянием физического и психического развития и здоровья учащихся, имеет место низкий уровень осведомленности молодежи о причинах и последствиях ВИЧ / СПИДа, наркомании и алкоголизма, не существует комплексной целенаправленной системы подготовки по формированию профессионального здоровья учащейся молодежи. К неблагоприятным педагогическим факторам можно отнести, прежде всего, следующие: цель сохранения здоровья учащейся молодежи пока не стала доминирующей в системе профессионального образования; имеет место отсутствие соответствующей целенаправленной подготовки преподавателей и руководителей учебных заведений по применению в педагогическом процессе здоровьесохраняющих технологий; недостаточное количество научных и методических разработок по формированию профессионального здоровья учащейся молодежи как будущих специалистов того или иного вида профессиональной деятельности. Установлено, что формирование профессионального здоровья учащейся молодежи – это целостный учебно-воспитательный процесс, который предусматривает соблюдение следующих принципов: аксиологического, гносеологического, здоровьесохраняющего, эмоционально-волевого, экологического и физкультурно-оздоровительного.
 
Publisher Інституту професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2566/1/%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%BE%D0%B2_%D1%81%D1%82.pdf
Павлов, Ю.О. (2013) Принципи і підходи до формування професійного здоров’я учнівської молоді у професійно-технічних навчальних закладах Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 2 (6). pp. 78-83. ISSN 2223-5752