Запис Детальніше

Неформальна освіта дорослих: нове соціально-освітнє явище

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/2834/
374.72 : 159.952.12
 
Title Неформальна освіта дорослих: нове соціально-освітнє явище
Non-formal adult education: a new social and еducation phenomenon
 
Creator Василенко, Олена Вікторівна
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Автор розкриває поняття неформальної освіти, в основі якої є гуманістичний підхід і особистісно-орієнтована педагогіка. Неформальна освіта спрямована на адаптацію людини до швидкоплинного соціально-економічного середовища, її інтеграцію в соціум, постійне оновлення знань, навичок і вмінь незалежно від віку. Наводяться основні характеристики, а також ключові провайдери освітніх послуг у сфері неформальної освіти. У статті характеризуються передумови для реалізації ідей неформальної освіти та існуючі складнощі для визнання неформальної освіти на законодавчому, інституційному та професійному рівні в Україні.
The author reveals the concept of non-formal education, which is based on a humanistic approach and a personal-oriented pedagogy. Non-formal education is considered as a form of lifelong education and the educational process organized outside the traditional education system and aimed at meeting the cognitive needs of different age groups. Non-formal education, carried out by the different actors of the educational space, aimed at a human adaptation to a rapidly changing social, economic, technological, political environment, his/her integration into the society, the increased participation in social processes, constant updating of knowledge, skills and abilities regardless of the individual age. It is proved that the system of non-formal education has all the necessary pedagogical attributes : the goals, objectives, content, learning technologies. The basic characteristics and also the functions of non-formal education, such as cognitive, practical and psychological are presented. There have been identified three key providers of the educational services in the field of non-formal education: state structure and business engaged in advanced training of employees, and community organizations. The author describes the prerequisites for the realization of the non-formal education ideas in Ukraine (cultural, historical, social, economic, technological, psychological, pedagogical). At the same time it is stated the existing difficulties for the recognition of non-formal education at the legislative, institutional and professional level, the lack of a coherent educational strategy in Ukraine.
 
Publisher Ноулідж
Noulidge
 
Date 2013-11-14
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/2834/1/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-7.pdf
Василенко, Олена Вікторівна (2013) Non-formal adult education: a new social and еducation phenomenon Adult education: theory, experience, prospects, 2 (7). pp. 35-44. ISSN 2308-6386