Запис Детальніше

Творчий потенціал особистості вчителя: психолого-педагогічні орієнтири

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/3350/
371
 
Title Творчий потенціал особистості вчителя: психолого-педагогічні орієнтири
The creative potential of the individual teacher: psychological and pedagogical guidance
 
Creator Зязюн, Іван Андрійович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Творчий потенціал особистості розглядається через тріаду самопізнання, яка має вихід на самоорганізацію, пов'язану з саморозвитком (самонавчанням,самовихованням, самоосвітою), самоконтролем і самооцінкою. самоорганізація, як процес, проявляється у визначенні цілей, змісту та етапів самоорганізованої творчої діяльності. Самоорганізація проявляється тільки в саморозвитку, яке включає самонавчання, самоосвіта, самовиховання. Самоучіння і самоосвіта є поглибленням знань, формуванням і розвитком творчої цілеспрямованості особистості. Авторський вихід на вчителя, починаючи зі студентських років, обумовлений важливістю педагогічної професії, якої визначається вдосконалення і самовдосконалення кожної особистості, різновидах її власного досвіду, що цілком і повністю визначаються рівнем педагогічного майстерності вчителя. Те, що отримує в цьому процесі вчитель, характерно для кожної особистості в освітній системі протягом її життєвого циклу, розвитку і саморозвитку її життєвих і професійних компетенцій.
The creative potential of the person is considered through a triad of self-knowledge, which has an exit on the self-organising connected with self-development (self-training, selfeducation,self-education), self-checking and a self-estimation. Self-organising, as process, determined by means of definition of the purposes, the maintenance and stages sel-forganised creative activity. Self-organising is expressed only through self-development which includes
self-training, self-education and self-education. Self-training and self-education are deepening of knowledge, formation and development of creative purposefulness of the person. The author's exit on the teacher, since student's years, is caused by importance of a' teacher's trade with which the way of each individual to perfection and self-improvement of kinds of its own experience begins. It is important that entirely they are defined by level of pedagogical skill of the teacher. That the teacher receives during this process, is characteristic for each person in educational system during its life cycle, development Qnd self-development of its vital and professional competences.
 
Publisher НаціональнИЙ технічнИЙ університет "Харківський політехнічний інститут"
National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute"
 
Date 2009-06-25
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/3350/1/%D0%B7%D1%8F%D0%B7%D1%8E%D0%BD1.pdf
Зязюн, Іван Андрійович (2009) The creative potential of the individual teacher: psychological and pedagogical guidance Professional education: the present value orientations (Collected Works) (1). pp. 11-22.