Запис Детальніше

Гуманістична парадигма фундаменталізації навчання у змісті освіти сучасної школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/3551/
 
Title Гуманістична парадигма фундаменталізації навчання у змісті освіти сучасної школи
Humanistic paradigm of fundamentalization the contents of studies of the modern school
Гуманистическая парадигма фундаментализации в содержании образования современной школы
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Статтю присвячено аналізу можливостей фундаменталізації та гуманітаризації навчання в умовах модернізації освіти. Розглядаються загальні підходи до проблеми гуманізації, гуманітаризації і фундаменталізації змісту освіти в старшій школі. Аналізуються ключові поняття «гуманізація», «гуманітаризація», «фундаменталізація» освіти. У статті доводиться необхідність радикальної гуманізації і гуманітаризації освіти, орієнтації на людину і фундаментальні цінності. Визначаються очікувані результати гуманітарної освіти: самовизначення в оточуючому світі; ціннісні орієнтації; творче застосування сфор­мованих компетентностей; особистісні якості, позитивна життєва позиція.
This article analyzes the possibilities of fundamentalization and the humanization of education in the modernization of education. The general approach to the problem of humanization, humanitarization and fundamentalization content of education in high school. It analyzes the key concept of «humanization», «humanitarization», «fundamentalization» education. In this paper we prove the necessity of a radical humanization and humanitarization of education, focus on human rights and fundamental values​​. The expected results of liberal education are determined: self-determination in the surrounding world; valued orientations; creative application of formed competences; personality quality, positive vital position.
Статья посвящена анализу возможностей фундаментализации и гуманитаризации обучения в условиях модернизации образования. Рассматриваются общие подходы к проблеме гуманизации, гуманитаризации и фундаментализации содержания образования в старшей школе. Анализируются ключевые понятия «гуманизация», «гуманитаризация», «фундаментализация» образования. В статье доказывается необходимость радикальной гуманизации и гуманитаризации образования, ориентации на человека и фундаментальные ценности. Определяются ожидаемые результаты гуманитарного образования: самоопределение в окружающем мире; ценностные ориентации; творческое применение сформированных компетентностей; личностные качества, положительная жизненная позиция.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/3551/1/SLD_2013_01_BOV.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>) (2013) Humanistic paradigm of fundamentalization the contents of studies of the modern school Інститут педагогіки НАПН України. pp. 1-10.