Соціально-професійна орієнтація учнів: державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/3633/
|
|
Title |
Соціально-професійна орієнтація учнів: державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
The social and professional orientation of pupils: the state standard of the basic and the full comprehensive secondary education |
|
Creator |
Піддячий, Микола Іванович
|
|
Subject |
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті обґрунтовано необхідність соціально-професійної орієнтації учнів; формування життєво-трудових компетентностей, які дозволять особистості функціонувати в умовах швидкозмінних соціальних і професійних систем; проектування навчально-виховного середовища, сприятливого для оволодіння соціальним досвідом у межах соціально-економічного середовища; забезпечення процесу включення учнів у продуктивну діяльність з боку держави у процесі регулювання та впровадження «освітніх проектів».
It registers in the article, that on the modern stage of development of personality and society the problem of pedagogical science and practice consists not only in absence of theoretical, methodological, methodical, administrative works for the decision of problems of socially-professional orientation of personality. The main reasons of insuffi cient dynamics of development of personality and society are absence: social situation friendly to the socially-professional orientation; socioeconomic regional environment interested in competent specialists; balanced labor-market; resources for expansion of key to deyatel’nostey personality in the conditions of regional educational environment and others like that. These circumstances do not enable to create the productive uchebno-vospytatel’nuyu environment directed on forming in the students of levels of kompetentnostey in accordance with the stages of age-dependent development on which three phases of including are in a reviewer area: adaptation, individualization and integration. To a great extent excretions of socially-professional orientation of students in the conditions of the differentiated studies, development and introduction of modern uchebno-vospytatel’nykh complete sets allows to form their vitallylabors of competence, personalities friendly to harmonization; to stabilize the public relations; to develop a socio-economic environment; to diminish the level of social tension. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/3633/1/20-22_%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B4%D1%8F%D1%87%D0%B8%D0%B9.pdf
- Піддячий, Микола Іванович (2013) The social and professional orientation of pupils: the state standard of the basic and the full comprehensive secondary education Проблеми сучасного підручника (13). pp. 185-198. |
|