Мотивація навчальної діяльності шляхом застосування електронних засобів навчального призначення
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/3700/
|
|
Title |
Мотивація навчальної діяльності шляхом застосування електронних засобів навчального призначення
Motivation Learning Activities by Applying Electronic Tools of Educational Purpose |
|
Creator |
Лапінський, В.В.
Регейло, І.Ю. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 37.09 Organization of instruction |
|
Description |
У статті розглянуто проблеми поліпшення результатів навчання шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення мотивації навчання. В якості методу дослідження використані спостереження за навчальною діяльністю учнів, визначення тривалості довільної уваги. Показано, що застосування інформаційно-комунікаційних технологій позитивно впливає на тривалість довільної уваги. Спільне застосування електронних засобів навчального призначення і традиційних організаційних форм і методів активного навчання позитивно впливає на мотивацію сприйняття учнями навчального матеріалу, спонукає їх до активної пізнавальної діяльності. Надмірне використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій може негативно позначатися на результатах навчання, перетворюючись на інформаційний шум.
In the article, results of the study covering effects of information and communication technologies use on students’ motivation to learning are presented. Monitoring of students’ learning activities by way of measurement of voluntary attention duration as the research method is used. It is shown that the use of information and communication technologies increases the duration of voluntary attention. The combined use of educational-purpose electronic means and traditional organizational forms and methods of active learning has a positive effect on the motivation of students' apprehension of educational material, encourages their active cognition. However, an excessive use of information and communication technologies can negatively affect learning results due to their transformation into data noise. |
|
Publisher |
Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
National University of Luhansk |
|
Date |
2013-06-13
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/3700/2/V15.pdf
- Лапінський, В.В. (orcid.org/0000-0002-2832-4774 <http://orcid.org/0000-0002-2832-4774>) and Регейло, І.Ю. (2013) Motivation Learning Activities by Applying Electronic Tools of Educational Purpose Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Luhansk, 15 (274). pp. 174-183. ISSN ISSN 2227-2844 |
|