Запис Детальніше

Сутність та структура комунікативної компетентності вихованців позашкільних навчальних закладів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/4276/
 
Title Сутність та структура комунікативної компетентності вихованців позашкільних навчальних закладів
The Essence and Structure of Communicative Competence of Schoolchildren in Out-of-School Educational Institutions
 
Creator Бойко, А.Е.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті проаналізовано сучасні теоретичні підходи до розуміння сутності комунікативної компетентності вихованців позашкільних навчальних закладів із соціальних, лінгвістичних, психолого-педагогічних наукових позицій; розкрито основні структурні компоненти комунікативної компетентності як базової компетентності особистості в системі позашкільної освіти.
The article is devoted to the current theoretical approaches to the understanding of communicative competence of students of out-of-school educational institution in terms of social, linguistic, psychological, and pedagogical research positions. First of all, communicative competence is one of the key competences in education and one of the most important criteria of communication efficiency. Communicative competence is proved to be an ability of the personality based on the knowledge and experience to realize communicative situations, understand one’s motives, intentions, behavior strategies, to choose and perform an effective model of interaction with other people. Therefore, the main structural components of communicative competence as a core competence of the personality in the system of out-of-school education are analyzed. According to its three interdependent constituents such as perceptive, communicative, and interactive, the communicative competence of students of out-of-school educational institutions should be considered as a competence in interpersonal perception, interpersonal communication, and interpersonal interaction.
В статье анализируются современные теоретические подходы к пониманию сущности коммуникативной компетентности воспитанников внешкольных учебных заведений с социальных, лингвистических, психолого-педагогических научных позиций; раскрываются основные структурные компоненты коммуникативной компетентности как базовой компетентности личности в системе внешкольного образования.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/4276/1/Tmpvd_2013_17%281%29__13.pdf
- Бойко, А.Е. (orcid.org/0000-0002-0371-5058 <http://orcid.org/0000-0002-0371-5058>) (2013) The Essence and Structure of Communicative Competence of Schoolchildren in Out-of-School Educational Institutions Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (17). pp. 104-111. ISSN ISBN 978-966-189-209-4