Запис Детальніше

Психологічні особливості студентів з інвалідністю

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/5284/
 
Title Психологічні особливості студентів з інвалідністю
Psychological characteristics of students with disabilities
Психологические особенности студентов с инвалидностью
 
Creator Сердюк, Л.З.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розглядаються психологічні особливості студентів що мають інвалідність. Виявлені їхні індивідуально-психологічні особливості, адаптаційні стилі, типи реагування та ставлення до хвороби, що свідчать про переважаючу сформованість у даної категорії осіб ефективних моделей взаємодії із соціальним оточенням, адекватного самоприйняття, активну суб’єктну життєву позицію.
Показано, що травма може розглядатись як головний ресурс у побудові системи саморегуляції людини, що має інвалідність, тобто обмеження можливостей здоров'я і травма трансформуються в ресурс особистості.
Зазначається, що цінність наукових досліджень, виконаних за участю категорії людей з інвалідністю, полягає в тому, щоб проаналізувати з позицій сучасної психології те, як організована їхня система саморегуляції і самодетермінації, які резерви і засоби переведення дефекту в перевагу, мінуса в плюс та вивчити можливості надання допомоги як людям з інвалідністю, так і людям, яких прийнято вважати «здоровими», «нормою», щодо оптимізації їхньої самореалізації в особистісній сфері та професійній діяльності.
Зроблено висновок про те, що, виходячи із гуманістичних, екзистенціальних позицій, як здоров'я, так і хвороба є способами функціонування самої особистості її самоорганізації як самодетермінованої динамічної системи, її життєвих цінностей, цілей, перспектив, свободи вибору, інтерпретації викликів, що стоять перед нею, та обраної стратегії реагування. Успішність самореалізації та психологічного благополуччя людини, зокрема і соматичними вадами та інвалідністю, визначається наявністю в неї прагнення до саморозвитку і розкриття свого потенціалу, оцінкою власних особистісних ресурсів як достатніх для досягнення успіху та цілісного сприйняття життєвого шляху, що включає наявність та реалістичність життєвих цілей.
The article discusses psychological characteristics of students with disabilities. Their Identified individual psychological characteristics, adaptive styles, response types and attitudes to their disabilities show that such persons have mainly effective models of interaction with their social environment, adequate self-acceptance, and active life philosophy. It is shown that their disabilities can be interpreted as a main resource for building of a self-regulation system of a person with disabilities.
The article notes that importance of the scientific research conducted with the participation of people with disabilities lies in analyzing from the modern psychology point of view of organization of their self-regulation and self-determination, reserves and means of defect transferring into benefits, minus to plus and opportunities to help people with disabilities as well as "healthy", "normal" people on the way of optimization of their self-realization in their personal sphere and professional work.
There is a conclusion based on the humanistic, existential position that health as well as a disease are ways of person’s functioning, his/hers self-organization as a self-determined dynamic system, are sources of his/her life values, goals, prospects, freedom of choice, interpretation of own challenges, and a chosen response strategy. Success in person’s self-realization and psychological well-being, including people with somatic disorders and disabilities, are determined by existence of his/her desire for self-development and own potential unfolding, by assessment of own personal resources as sufficient to success and by holistic perception of his/her life journey, including presence of realistic life goals.
В статье рассматриваются психологические особенности студентов с инвалидностью. Выявлены их индивидуально-психологические особенности, адаптационные стили, типы реагирования и отношения к болезни, свидетельствующие о преобладающей сформированности у данной категории лиц эффективных моделей взаимодействия с социальным окружением, адекватного самопринятия, активную субъектную жизненную позицию.
Показано, что травма может рассматриваться как основной ресурс в построении системы саморегуляции человека, имеющего инвалидность, то есть ограничение возможностей здоровья и травма трансформируются в ресурс личности.
Отмечается, что ценность научных исследований, выполненных при участии категории людей с инвалидностью, состоит в том, чтобы проанализировать с позиций современной психологии то, как организована их система саморегуляции и самодетерминации, какие средства трансформации дефекта в преимущество, минуса в плюс и выучить возможности предоставления помощи как людям с инвалидностью, так и людям, которых принято считать "здоровыми", "нормой", относительно оптимизации их самореализации в личностной сфере и профессиональной деятельности.
Сделан вывод о том, что, исходя из гуманистических, экзистенциальных позиций, как здоровье, так и болезнь являются способами функционирования самой личности ее самоорганизации как самодетерминированой динамической системы, ее жизненных ценностей, целей, перспектив, свободы выбора, интерпретации вызовов, которые стоят перед ней, избранной стратегии реагирования. Успешность самореализации и психологического благополучия человека, в частности и соматическими болезнями и инвалидностью, определяется наличием у него стремления к саморазвитию и раскрытию своего потенциала, оценкой собственных личностных ресурсов как достаточных для достижения успеха и целостного восприятия жизненного пути, который включает наличие и реалистичность жизненных целей.
 
Publisher Університет «Україна»
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/5284/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-_%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B4%D1%8E%D0%BA-%D0%90%D0%9F.pdf
- Сердюк, Л.З. (2014) Psychological characteristics of students with disabilities Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами, 11 (13). pp. 238-251.