Запис Детальніше

Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: на допомогу здобувачам наукового ступеня

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/5750/
 
Title Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: на допомогу здобувачам наукового ступеня
Методологические основы понятия «педагогические условия»: в помощь соискателям ученой степени
Methodological Principles of the Notion of “Pedagogical Conditions”
 
Creator Литвин, А.В.
 
Subject 001.8 Methodology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У широкому науково-педагогічному контексті проаналізовані сучасні підходи і зміст поняття «педагогічна умова», уточнена його роль і місце в методології психолого-педагогічних досліджень, визначені типологічні групи педагогічних умов, показані можливі шляхи продуктивного розв’язання науково-педагогічних завдань, а також об’єктивної оцінки значення конкретних умов діяльності навчальних закладів.
Визначення ключового поняття є найважливішим методологічним принципом розкриття сутності досліджуваної проблеми, тому конкретизація змісту поняття «педагогічна умова» передбачала вивчення основних рис і ознак категорії «умова» в різних аспектах, генералізацію, нормування і специфікацію поняття в термінологічному апараті педагогіки. Завдання генералізації визначили розгляд феномена педагогічних умов як сукупності взаємопов’язаних комплексів, які доцільно створювати для ефективного досягнення поставлених педагогічних цілей і підвищення якості освіти. На основі аналізу психолого-педагогічних публікацій та узагальнення освітньої практики запропоновано типологію педагогічних умов; розкрито призначення різних типів умов у загальній структурі науково-педагогічного дослідження відповідно до характеру і сутності проблем, на вирішення яких вони орієнтовані; визначені освітні об’єкти і відповідні предметні області (поля) для обґрунтування, всебічного вивчення, апробування та широкої реалізації в освітній практиці розроблених, експериментально перевірених і належним чином скоригованих педагогічних інновацій певного напряму. На думку автора, виділити конкретні педагогічні умови серед безлічі інших умов, причин, чинників та обставин, визначити і зафіксувати їх сутнісні характеристики та властивості, відносини і зв’язки можна лише після глибокого теоретичного аналізу освітньої системи і науково-методичного пошуку з метою вдосконалення та інтенсифікації навчально-виховного, навчально-виробничого, організаційно-управлінського та інших освітніх процесів та явищ.
В широком научно-педагогическом контексте проанализированы современные подходы и содержание понятия «педагогическое условие», уточнена его роль и место в методологии психолого-педагогических исследований, определены типологические группы педагогических условий, показаны возможные пути продуктивного решения научно-педагогических задач, а также объективной оценки значения конкретных условий деятельности учебных заведений.
Определение ключевого понятия является важнейшим методологиче-ским принципом раскрытия сущности исследуемой проблемы, поэтому конкретизация содержания понятия «педагогическое условие» предусматривала изучение основных черт и признаков категории «условие» в различных аспектах, генерализацию, нормирование и спецификацию понятия в терминологическом аппарате педагогики. Задачи генерализации определили рассмотрение феномена педагогических условий как совокупности взаимосвязанных комплексов, которые целесообразно создавать для эффективного достижения поставленных педагогических целей и повышения качества образования. На основе анализа психолого-педагогических публикаций и обобщения образовательной практики предложена типология педагогических условий; раскрыто назначение различных типов условий в общей структуре научно-педагогического исследования в соответствии с характером и сущностью проблем, на решение которых они ориентированы; определены образовательные объекты и соответствующие предметные области (поля) для обоснования, всестороннего изучения, апробирования и широкой реализации в образовательной практике разработанных, экспериментально проверенных и должным образом скорректированных педагогических инноваций определенного направления. По мнению автора, выделить конкретные педагогические условия среди множества других условий, причин, факторов и обстоятельств, определить и зафиксировать их сущностные характеристики и свойства, отношения и связи можно лишь после глубокого теоретического анализа образовательной системы и научно-методического поиска с целью совершенствования и интенсификации учебно-воспитательного, учебно-производственного, организационно-управленческого и других образовательных процессов и явлений.
Ключевые слова: методологические основы, объективные и субъективные условия, образовательные инновации, педагогические условия, факторы, классификация, типология, дидактические условия, организационно-педагогические условия, психолого-педагогические условия, социально-педагогические условия.
The author analyses modern approaches and the contents of the notion of “pedagogical condition” in broad pedagogical context; specifies the role and place of the category in the methodology of psychological and pedagogical researches and shows possible ways of pedagogical tasks’ productive solving and objective evaluation of the importance of certain conditions in the activity of educational institutions.
As far as the definition of the key notion is the most important methodological principle of the researched issue’s essence revealing, specification of the contents of the notion of “pedagogical condition” foresees the study of the main features of the category “condition” in different aspects, generalization and normalization of the notion in the terminology of pedagogy. The task of generalization predetermines the consideration of the phenomenon of pedagogical conditions as a totality of interrelated complexes that should be created in order to effectively achieve the settled pedagogical aims and to increase the quality of education. Basing on the comparative analysis of psychological and pedagogical publications and generalization of educational practice the author proposes the typology of pedagogical conditions; revealed purpose and place of different kinds of conditions in general structure of pedagogical research according to the character and the essence of the problems they are aimed to resolve. The author also determines pedagogical objects and certain subject areas in order to ground, study, test and implement into the educational practice developed, experimentally tested and properly corrected pedagogical innovations of certain direction. In author’s opinion, it is possible in order to lay special emphasis on certain pedagogical conditions, to determine and fix their essential characteristics, properties, relationships and connections thorough theoretical analysis of educational system as well as scientific and methodological analysis aimed at the improvement and intensification of educational, educational and manufacturing, organizational and managemental and other educational processes and phenomena.
 
Publisher СПОЛОМ
СПОЛОМ
SPOLOM
 
Date 2014
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/5750/1/Recom_%D0%9F%D0%B5%D0%B4_%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8_%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD.pdf
Литвин, А.В. (2014) Methodological Principles of the Notion of “Pedagogical Conditions” На допомогу здобувачам наукового ступеня . SPOLOM, м. Львів, Україна. ISBN 978-966-665-934-6