Запис Детальніше

Застосування категорії “педагогічні умови” в наукових дослідженнях

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/5755/
 
Title Застосування категорії “педагогічні умови” в наукових дослідженнях
Применение категории “педагогические условия” в научных исследованиях
Application of the Category of “Pedagogical Conditions” in Scientific Research
 
Creator Литвин, А.В.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті показано один з можливих шляхів застосування та перевірки педагогічних умов, обґрунтованих у науково-педагогічному дослідженні. Вважаємо, що виділити конкретні педагогічні умови можна тільки після глибокого теоретико-методологічного аналізу освітньої системи і науково-методичного пошуку, спрямованого на її вдосконалення та інтенсифікацію навчально-виховного процесу. Реалізація науково обґрунтованих педагогічних умов здійснюється в ході апробації розроблених освітніх моделей, методик і технологій, упровадження спеціально спроектованих педагогічних інновацій, виконання експериментальних психолого-педагогічних досліджень, пілотних проектів у галузі освіти тощо. Успішність їх реалізації залежить від того, наскільки ці умови зрозумілі для педагогів-практиків, конкретні та придатні для втілення в повсякденній роботі. Вважаємо за доцільне виконання кваліметрії навчально-виховного процесу, в якій педагогічні умови виступають факторами, а їх конкретизація – критеріями запропонованих нововведень. Як приклад подана факторно-критеріальна кваліметрія інформатизації навчально-виховного процесу в ПТНЗ. Виконавши її, керівництво та педагогічний колектив чітко бачать, які складові педагогічних умов інформатизації «не спрацьовують» в їхньому закладі. За допомогою такої кваліметрії можна досліджувати зміну стану інформатизації освітніх закладів, на основі формальних параметрів оцінювати рівень конкретного закладу в просторі інформатизації; фіксувати зміни її стану в часі, визначати найближчі орієнтири розвитку. Повною мірою це стосується інших освітніх інновацій. Інформаційно-освітнє середовище при цьому доцільно розглядати як комплекс педагогічних умов, що дозволяють оптимізувати процес взаємодії та взаємовпливу в педагогічній системі.
В статье показан один из возможных путей применения и проверки педагогических условий, обоснованных в научно-педагогическом исследовании. Считаем, что выделить конкретные педагогические условия можно только после глубокого теоретико-методологического анализа образовательной системы и научно-методического поиска, направленного на ее совершенствование и интенсификацию учебно-воспитательного процесса. Реализация научно обоснованных педагогических условий осуществляется в ходе апробации разработанных образовательных моделей, методик и технологий, внедрения специально спроектированных педагогических инноваций, выполнения экспериментальных психолого-педагогических исследований, пилотных проектов в области образования и т.д. Успешность их реализации зависит от того, насколько эти условия понятны для педагогов-практиков, конкретны и пригодны для воплощения в повседневной работе. Считаем целесообразным выполнение квалиметрии учебно-воспитательного процесса, в которой педагогические условия выступают факторами, а их конкретизация – критериями предлагаемых нововведений. В качестве примера представлена факторно-критериальная квалиметрия информатизации учебно-воспитательного процесса в ПТУ. Выполнив ее, руководство и педагогический коллектив четко видят, какие составляющие педагогических условий информатизации “не срабатывают” в их учреждении. С помощью такой квалиметрии можно исследовать изменение состояния информатизации образовательных учреждений, на основе формальных параметров оценивать уровень конкретного учреждения в пространстве информатизации; фиксировать изменения ее состояния во времени, определять ближайшие ориентиры развития. В полной мере это касается прочих образовательных инноваций. Информационно-образовательную среду при этом целесообразно рассматривать как комплекс педагогических условий, позволяющих оптимизировать процесс взаимодействия и взаимовлияния в педагогической системе.
The article shows one of the possible ways of applying and testing pedagogical conditions grounded in scientific and pedagogical research. The author states that it is possible to emphasise specific pedagogical conditions only after a deep theoretical and methodological analysis of the educational system and the scientific and methodical search, aimed at its improvement and intensification of the educational process. Scientifically proven pedagogical conditions are realized in the course of testing developed educational models, methods and technologies, introduction of specially designed pedagogical innovations, implementation of experimental psychological and educational research, pilot projects in the field of education, etc. The success of their implementation depends on how these conditions are clear for teachers-practitioners and specific and suitable for implementation in daily work. The author considers it expedient to carry out qualimetry of the educational process in which the pedagogical conditions are factors, and their specification is criteria of proposed innovations. As an example, the article presents a factor-criterion qualimetry of informatization of the educational process in vocational school. Direction and teaching staff clearly see which parts of the pedagogical conditions of informatization “fail” in their establishment after completing qualimetry. With the help of such qualimetry they can examine the change of the state of informatization of educational institutions, assess the level of a particular institution in the space of information on the basis of the formal parameters; fix changes of its state over the time, determine the next course of development. This concerns to the full extent other educational innovations as well. Therewith information and education environment should be considered as complex of pedagogical conditions that allow optimizing the process of interaction and mutual influence in the pedagogical system.
 
Publisher Національний університет "Львівська політехніка"
Национальный университет "Львовская политехника"
National University "Lviv Polytechnic"
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/5755/1/%D0%A1%D1%82_%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD_%D0%9F%D0%B5%D0%B4_%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8_%D0%B7%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%83%D0%B2.pdf
Литвин, А.В. (2013) Application of the Category of “Pedagogical Conditions” in Scientific Research Pedagogy and Psychology of Professional Education, 6. pp. 35-50. ISSN 2218-5186