Запис Детальніше

Типологія поняття "умови" в науково-педагогічних дослідженнях

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/5756/
 
Title Типологія поняття "умови" в науково-педагогічних дослідженнях
Типология понятия “условия” в научно-педагогических исследованиях
Typology of the Notion of “Conditions” in Educational Research
 
Creator Литвин, А.В.
 
Subject 001.8 Methodology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Використовуючи аналіз різних аспектів навчальної діяльності, автор розкриває типологію педагогічних умов, що забезпечують ефективне функціонування освітньої системи. Виділити конкретні педагогічні умови серед безлічі інших умов, причин, чинників та обставин, визначити і зафіксувати їх сутнісні характеристики та властивості, відносини і зв’язки можна лише після глибокого теоретичного аналізу освітньої системи і науково-методичного пошуку, спрямованого на її вдосконалення та інтенсифікацію навчально-виховного, навчально-виробничого, організаційно-управлінського та інших аспектів. Розкрито призначення різних типів умов у загальній структурі науково-педагогічного дослідження відповідно до характеру і сутності проблем, на вирішення яких вони орієнтовані; визначені освітні об’єкти і відповідні предметні області (поля) для обґрунтування, всебічного вивчення, апробування та широкої реалізації в освітній практиці розроблених, експериментально перевірених і належним чином скоригованих педагогічних інновацій. Докладно розкрито особливості чотирьох груп педагогічних умов: дидактичних, психолого-педагогічних, організаційно-педагогічних, соціально-педагогічних.
Используя анализ различных аспектов учебной деятельности, автор раскрывает типологию педагогических условий, обеспечивающих эффективное функционирование образовательной системы. Выделить конкретные педагогические условия среди множества других условий, причин, факторов и обстоятельств, определить и зафиксировать их сущностные характеристики и свойства, отношения и связи можно лишь после глубокого теоретического анализа образовательной системы и научно-методического поиска, направленного на ее совершенствование и интенсификацию учебно-воспитательного, учебно-производственного, организационно-управленческого и других аспектов. Раскрыто назначение различных типов условий в общей структуре научно-педагогического исследования в соответствии с характером и сущностью проблем, на решение которых они ориентированы; определены образовательные объекты и соответствующие предметные области (поля) для обоснования, всестороннего изучения, апробирования и широкой реализации в образовательной практике разработанных, экспериментально проверенных и должным образом скорректированных педагогических инноваций. Подробно раскрыты особенности четырех групп педагогических условий: дидактических, психолого-педагогических, организационно-педагогических, социально-педагогических.
Basing on the analysis of various aspects of educational activity the article considers the typology of pedagogical conditions that provide effective functioning of educational system. In order to lay special emphasis on certain pedagogical conditions, to determine and fix their essential characteristics, properties, relationships and connections thorough theoretical analysis of educational system must be conducted as well as scientific and methodological analysis must be held aimed at the improvement and intensification of educational, educational and manufacturing, organizational and managemental and other aspects. The author proposes the typology of pedagogical conditions; revealed purpose and place of different kinds of conditions in general structure of pedagogical research according to the character and the essence of the problems they are aimed to resolve. The author also determines pedagogical objects and certain subject areas in order to ground, study, test and implement into the educational practice developed, experimentally tested and properly corrected pedagogical innovations. The author discloses peculiarities of four groups of pedagogical conditions (didactic, psychological and pedagogical, organizational and pedagogical, social and pedagogical).
 
Publisher Національний університет "Львівська політехніка"
Национальный университет "Львовская политехника"
National University "Lviv Polytechnic"
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/5756/1/%D0%A1%D1%82_%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD_%D0%9F%D0%B5%D0%B4_%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8_%D1%82%D0%B8%D0%BF%D0%BE%D0%BB.pdf
Литвин, А.В. (2013) Typology of the Notion of “Conditions” in Educational Research Pedagogy and Psychology of Professional Education, 5. pp. 9-28. ISSN 2218-5186