Запис Детальніше

Принципи та методи діагностики хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/5888/
 
Title Принципи та методи діагностики хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку
Рrinciples and methods of diagnostics a chronotop of the communicative activity of preschool children with different stage of mental and physical disabilities
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Визначено, що хронотоп комунікативної діяльності представляє собою складний соціально-психологічний феномен, який конструюється особистістю в результаті її реальної і віртуальної взаємодії та комунікації у вимірі буденної й небуденної реальності з Іншим (дорослими та однолітками) в соціумі, Іншим у культурі (дорослими та однолітками, анімаційними персонажами) й персоналізованим Іншим (улюбленою іграшкою, уявним компаньйоном), що розгортається в часі та ціннісно-смисловому континуумі буття. Теоретично обґрунтовано та проаналізовано принципи діагностики
хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку. Підібрано методики та обґрунтовано систему діагностики хронотопу комунікативної діяльності у дошкільників із затримкою психічного розвитку.
The author proposes to use in special psychology a concept of “a chronotop”. Definitely “a chronotop” of the communicative activity is a complex socio-psychological phenomenon. It is forming by a personality in a process of real and virual interaction and communication in an ordinary sphere and not ordinary reality with Other (adult or children the same age) in a society, Other in culture (adult or children the same age or a character of animation) and personalized Other (favourite toy, imaginary companion ets.) which is unfolding at the time and value-semantic continuum of the objective reality.
Theoretically was justified and analysed principles and methods of the diagnostics a chronotop of the communicative activity of children preschool age with different stage of mental and physical disabilities: the unity of methodology and diagnostics; systemic and structural-dynamic of integrity; subject-subject relations; development; synthesis of nomotetichal and idiographical approaches during the diagnostics; priority of humanitarian psychological above natural scientific orientation.
Were chosen methods and systems of diagnostics a chronotop of the communicative activity of preschool children with different stage of mental and physical disabilities. Were indicated contents of parameters of diagnostics a chronotop of the communicative activity: the spatial parameter of communication and interaction with adult and children the same age; the spatial parameter of the communicative activity with favourite toy, imaginary companion, a character of animation; understanding time response of the communicative activities; value-semantic.
 
Publisher "Аксіома"
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/5888/1/Pspl_2014_23_%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Омельченко, Ірина Миколаївна (2014) Рrinciples and methods of diagnostics a chronotop of the communicative activity of preschool children with different stage of mental and physical disabilities Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 23. pp. 463-472. ISSN 2227-6246