Запис Детальніше

Peculiarities of the monetary culture in the period of society transformation

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6001/
 
Title Peculiarities of the monetary culture in the period of society transformation
Особливості монетарної культури в період трансформації суспільства
 
Creator Зубіашвілі, І.К.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
33 Economics. Economic science
 
Description In this article within the framework of economic socialization the author considers peculiarities of the monetary culture in the conditions of modern Ukrainian society, regularities of its formation and development, social functions that it exercises. Components of the examined phenomenon are analyzed – cognitive, affective and conative.
The notion “monetary culture” is determined as independent structural component of the public culture. In any culture the essence of person is represented in the normative image of person which in each historical period has concrete historical demonstration. According to this the monetary culture of society carries an image of the “homo economicus” that responds to the certain type of the economic society culture built on the developed monetary relations.
In the context of research money is considered as a specific social and cultural phenomenon, special symbol of social and cultural life, importance of the study of its social essence is underlined. In the process of society’s adjustment to the new reality of the market and commodity-money relations attitude of persons and groups to money, norms of the monetary behavior changes greatly. Money is means of person’s inclusion to the connections with other participants of the monetary relations and has an immediate influence on the persons’ behavior, on the change of their personal economic and psychological qualities. In the conditions of re-orientation of Ukrainian economy towards market values a problem of rational attitude to money and effective handling of them by representatives from different social groups becomes extremely topical.
В статті в руслі економічної соціалізації розглядаються особливості монетарної культури в умовах сучасного українського суспільства, закономірності її формування та розвитку, соціальні функції, які вона виконує Аналізуються компоненти досліджуємого феномену – когнітивний, афективний, конативний.
Поняття «монетарна культура» визначається в якості самостійного структурного компоненту загальної культури. В будь-якій культурі сутність людини відображена в нормативному образі людини, який в кожний історичний період має конкретно-історичне виявлення. Відповідно до цього, монетарна культура суспільства несе в собі образ «людини економічної», який відповідає певному типу культури економічного суспільства, побудованого на розвинених монетарних відносинах.
У контексті дослідження гроші розглядаються як специфічний соціокультурний феномен, особливий символ соціокультурного життя, підкреслюється важливість вивчення їх соціальної сутності. В процесі пристосування суспільства до нової реальності ринку й товарно-грошових відносин значно змінюються ставлення індивідів і груп до грошей, норм монетарної поведінки, які вони поділяють. Гроші є засобом включення особистості у зв’язки з іншими учасниками монетарних відносин і мають безпосередній вплив на поведінку людей, на зміну їх особистісних економіко-психологічних якостей. В умовах же переорієнтації української економіки на ринкові цінності особливої актуальності набуває проблема раціонального ставлення до грошей та ефективного оперування ними представниками різних соціальних груп.
 
Publisher CNCSIS Classification: „C”
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6001/1/Zubiashvily_Monetary_culture.pdf
Зубіашвілі, І.К. (2014) Peculiarities of the monetary culture in the period of society transformation International Review of Political Psychology , 1 (2). pp. 70-82. ISSN 2068-6315