Запис Детальніше

Сутнісні характеристики ступеневих програм вищої освіти у транснаціональному освітньому просторі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6008/
 
Title Сутнісні характеристики ступеневих програм вищої освіти у транснаціональному освітньому просторі
Еssential characteristics of higher education degree programs within transnational education environment
 
Creator Авшенюк, Н.М.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Вивчено тлумачення різних типів транснаціональних ступеневих програм вищої освіти (спільних, подвоєних, поєднаних), що використовуються в документах міжнародних організацій та національних профільних міністерств різних країн світу. Узагальнено визначення ступеневих програм вищої освіти як одного з компонентів транснаціональної інституційної мобільності. Окреслено проблемні питання, пов'язані з їх реалізацією у межах транснаціонального освітнього простору. Визначено перспективи подальших досліджень нормативно- правового регулювання функціонування транснаціональної вищої освіти у розвинених англомовних країнах за умов глобалізації.
The interpretation of various types of transnational higher education programs (joint, double, combined) used in the documents of international organizationsand national educational ministries of different countries has been studied. Definitions of higher education programs as a component of institutional transnational mobility have been generalized. In the result of the study it has been defined that: 1) programs are established and approved jointly by several universities; 2) students from each university are part of education in other universities partners; 3) the duration of training and received credits and examination results are recognized fully and automatically; 4) each university professor teaching at the partner university jointly develops curricula and establishes joint examination boards; 5) after completion of the program students receive state diplomas of each of the partner universities as well as informal diploma or certificate awardedjointly by all schools attached to the implementation of the curriculum. Two different approaches to identification of joint and double degree programs, based on qualification and curriculum, have been characterized. Problematic issues (recognition of intellectual property, rights for the development of curricula and related educational and teaching materials, establishing legal roles and responsibilities ofpartner institutions for academic, employment, appraisal, financial and administrative matters) related to their implementation in terms of transnational educational environment have been identified. Prospects offurther research in legal and normative, regulation of transnational higher education functioning in developed English-speaking countries under the globalization have been determined.
 
Publisher Хмельницький національний університет
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6008/1/%D0%9D.%D0%9C._%D0%90%D0%B2%D1%88%D0%B5%D0%BD%D1%8E%D0%BA.pdf
Авшенюк, Н.М. (2013) Еssential characteristics of higher education degree programs within transnational education environment Порівняльна професійна педагогіка, 1. pp. 84-92. ISSN 2308-4081