Запис Детальніше

Сучасні тенденції розвитку професійної освіти в контектсі європейської інтеграції

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6079/
 
Title Сучасні тенденції розвитку професійної освіти в контектсі європейської інтеграції
Modern trends in vocational education Within the framework of European integration
 
Creator Сергеєва, Л.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description В статті йде мова про євроінтеграційні процеси компоненту української освіти і науки, що співпадає з цілями українського суспільства і держави, їх бажанням створити єдиний економічний і політичний простір в новій Європі. Аналізуються перешкоди української професійної освіти на загальноєвропейські стандарти, приоритетні напрями розвитку професійної освіти в Україні і ключові фактори, впливаючі на глобальний освітній простір, серед яких – інтернаціоналізація, охоплююча програми, процес викладання, дослідження, інституційні угоди, мобільність викладачів і різноманітні форми співробітниства.
The article describes processes of European integration of Ukrainian education and academic sectors, which correspond to the strategic goals of the Ukrainian state and society related to full integration into the European Union and creation of a unified political and value space in the new Europe through a democratic consensus of Ukraine’s political elites.
The author stresses that the «European idea», expressed in Ukraine’s national goal of entering the European Union, continues to increasingly occupy thoughts of the Ukrainian society. It speeds up, primarily, the development of the civil society. In certain Ukrainian regions, for instance in Western Ukraine, the level of support to EU integration is even higher than in our neighboring countries that have already become members of this community of nations.
The author analyzes existing legislation and regulations as well as barriers to transferring Ukraine’s vocational education to European standards. The article identifies priority areas for the development of vocational education in Ukraine and key factors influencing the global education environment, among which are internationalization of training programs, teaching, learning and research; institutional agreements; mobility of teachers and students; various forms of cooperation etc.
 
Publisher КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6079/1/%D0%A1%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%E2%94%82_%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%86%E2%94%82%E2%94%90_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.pdf
Сергеєва, Л.М. (2014) Modern trends in vocational education Within the framework of European integration Педагогічний альманах: Зб. наук. праць, 1 (14). pp. 85-92.