Запис Детальніше

Педагогічна взаємодія у контексті якісної професійної підготовки фахівців у ПТНЗ

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6228/
 
Title Педагогічна взаємодія у контексті якісної професійної підготовки фахівців у ПТНЗ
Pedagogical Interaction in the Context of Quality Professional Training of Vocational Schoolsʼ Students
 
Creator Дегтярьова, Г.С.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглядаються основні чинники педагогічної взаємодії, які забезпечують, на думку автора, формування професійно значущих якостей майбутніх фахівців. Автор робить висновок, що спрямованість педагогічної взаємодії на якісну підготовку майбутніх фахівців залежить від таких психологічних чинників: усвідомлення учителем (викладачем, майстром виробничого навчання) дидактичних і психологічних труднощів педагогічної діяльності; сформованість культури педагогічної взаємодії, створення сприятливої ​​навчально-виховного середовища; професійна взаємодія педагогів і психологів в навчальному закладі. Взаємодія практичних психологів і педагогів має вибудовуватися з урахуванням головних напрямів роботи психологічної служби в ПТУ, відповідно до яких визначаються шляхи забезпечення взаємодії педагогів і практичних психологів в ПТУ. Така робота в навчальному закладі повинна організовуватися практичним психологом, соціальним педагогом у плідній співпраці з усіма категоріями педагогічних працівників, зокрема з майстрами виробничого навчання, яким належить провідна роль у практичній професійній підготовці.
The article considers the main factors of pedagogical interaction that, in the author’s
opinion, influence on the formation of future specialists’ professionally important qualities.
The author concludes that the orientation of pedagogical interaction on the quality training
of future specialists depends on the following psychological factors: teacherʼs (masterʼs of
vocational training) awareness of didactic and psychological difficulties of pedagogical
activity; formation the culture of pedagogical interaction, creation of favorable educational
environment; professional interaction between teachers and psychologists in educational
establishment. Interaction between practical psychologists and teachers should be based
taking into consideration principal directions of psychological service in vocational schools,
according to which ways of ensuring interaction between teachers and practical
psychologists in vocational schools are determined. Such work in an educational institution
should be organized by practical psychologist and social teacher in fruitful cooperation with
all categories of pedagogical workers, particularly with masters of vocational training, who
play leading role in the practical professional training.
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6228/1/Pippo_2013_4_6.pdf
Дегтярьова, Г.С. (2013) Pedagogical Interaction in the Context of Quality Professional Training of Vocational Schoolsʼ Students Pedagogy and psychology of professional education (4). pp. 64-74.