Запис Детальніше

Дидактичні засади професійної освіти у контексті фундаментальних педагогічних теорій

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6272/
 
Title Дидактичні засади професійної освіти у контексті фундаментальних педагогічних теорій
Didactic Principles of Vocational Education in the Context of Fundamental Pedagogical Theories
Дидактические основы профессионального образования в контексте фундаментальных педагогических теорий
 
Creator Васянович, Г.П.
Онищенко, В.Д.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У контексті розроблюваної авторами концепції фундаментальних педагогічних теорій у статті досліджуються методологічні та науково-педагогічні основи і принципи сучасної узагальненої дидактики професійної освіти. Вказана необхідність творчого категоріально-структурного синтезу сучасної узагальненої дидактики (як суттєвої частини теоретичної педагогіки) з урахуванням досягнень сучасної філософії освіти. Автори роблять висновок, що сучасна система освіти, сучасна педагогічна навчально-виховна практика істотно розширили загальний і професійний культурно-інформаційний простір. Цей простір повинен бути сприятливим для творчої самоактуалізації та самореалізації особистості, а також її успішної професіоналізації–соціалізації– індивідуалізації. Спільні творчі пошуки вчителів та учнів, викладачів та студентів спрямовані на реалізацію культурно-духовних, культурно-освітніх і професійних ідеалів, а також на вироблення нових форм їх реалізації. Учні та студенти мають переконатися в тому, що духовне життя-пізнання, високе етико-естетичне збагачення особистості стають джерелом всіх організуючих сил і можливостей людини, зокрема їх професійної самореалізації. При цьому відкриваються життєтворчі перспективи, узгоджені з кращими гуманістичними традиціями (як національними, так і загальнолюдськими).
The article considers methodological and scientific pedagogical bases and principles of modern generalized didactics of professional education in the context of the concept of fundamental pedagogical theories developed by the authors. It is stressed on the necessity of creative categorical and structural synthesis of modern generalized didactics (as a considerable part of theoretical pedagogy) taking into consideration the achievements of modern philosophy of education. The authors conclude that the present system of education and modern pedagogical training practice significantly expanded general and professional cultural and information space. This space should be favourable to creative self-actualization and self-realization of a person, as well as to his/her successful professionalization–socialization–individualization. Joint creative endeavours of teachers and students are focused on the implementation of cultural-spiritual, cultural-educational and professional ideals, as well as on the development of new forms of their realization. Pupils and students have to make sure that the spiritual life-cognition, high ethical and aesthetic enrichment of a person become the source of all the organizing and constituent forces and capabilities of a human, in particular professional realization. Therewith this opens prospects of creative life agreed with the best humanistic traditions (both national and universal).
В контексте разрабатываемой авторами концепции фундаментальных педагогических теорий в статье исследуются методологические и научно-педагогические основания и принципы современной обобщенной дидактики профессионального образования. Указана необходимость творческого категориально-структурного синтеза современной обобщенной дидактики (как существенной части теоретической педагогики) с учетом достижений со-временной философии образования. Авторы делают вывод, что современная система обра-зования, современная педагогическая учебно-воспитательная практика существенно расши-рили общее и профессиональное культурно-информационное пространство. Это пространство должно быть благоприятным для творческой самоактуализации и самореализации личности, а также ее успешной профессионализации – социализации – индивидуализации. Совместные творческие поиски учителей и учащихся, преподавателей и студентов направ-лены на реализацию культурно-духовных, культурно-образовательных и профессиональ-ных идеалов, а также на выработку новых форм их реализации. Ученики и студенты имеют убедиться в том, что духовная жизнь-познание, высокое этико-эстетическое обогащение личности становятся источником всех организующих и конституирующих сил и возможно-стей человека, в частности их профессиональной самореализации. При этом открываются жизнетворческие перспективы, согласованные с лучшими гуманистическими традициями (как национальными, так и общечеловеческими).
 
Publisher Львівський науков-практичний центр, Національний університет "Львівська політехніка"
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6272/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%94%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%92%D0%B0%D1%81%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87_%D0%9E%D0%BD%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Васянович, Г.П. and Онищенко, В.Д. (2013) Didactic Principles of Vocational Education in the Context of Fundamental Pedagogical Theories Педагогика и психология профессионального образования (6). pp. 9-34. ISSN 2218-6186