Запис Детальніше

Професійні якості майбутнього фахівця: науково-методологічні критерії визначення і класифікації

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6296/
 
Title Професійні якості майбутнього фахівця: науково-методологічні критерії визначення і класифікації
Future Specialist’s Professional Qualities: Scientific and Methodological Criteria for Definitions and Classification
Профессиональные качества будущего специалиста: научно-методологические критерии определения и классификации
 
Creator Васянович, Г.П.
Онищенко, В.Д.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У контексті сучасної філософії освіти та методології педагогічного пізнання в статті досліджуються науково-методологічні критерії визначення, ідентифікації та класифікації професійно важливих якостей майбутнього фахівця. Обгрунтована класифікація професійно важливих якостей відповідно до розроблюваної авторами концепції фундаментальних педагогічний теорій. Відповідно до назви тієї чи іншої фундаментальної педагогічної теорії автори виділяють одинадцять видів професійно важливих якостей фахівців, а саме: антропологічні, психологічні, етичні, естетичні, когнітологічні (знаннєві), герменевтичні, аксіологічні, ноетичні, синергетичні, соціологічні. Належне з'ясування сутності професійно важливих якостей і можливостей формування тих чи інших їх видів у майбутніх фахівців є предметом дослідження відповідних фундаментальних педагогічних теорій і повинно здійснюватися в навчально-виховному процесі професійної освіти.
The authors examines the scientific and methodological criteria for determination, identification and classification of professionally important qualities of a future professional in the context of the modern educational philosophy and methodology of pedagogical knowledge. The classification of professionally important qualities is justified in accordance with the fundamental pedagogical theories concept proposed by the authors. According to the name of a certain fundamental pedagogical theory the authors distinguish eleven kinds of professionally important qualities of specialists, namely: anthropological, psychological, ethical, aesthetic, cognitological, hermeneutical, axiological, noethic, synergistic, and sociological ones. Appropriate clarification of professionally important qualities essence and possibilities of formation of their certain kinds in future professionals is the subject of the corresponding fundamental pedagogical theories and should be done in the educational process of professional education.
В контексте современной философии образования и методологии педагогического познания в статье исследуются научно-методологические критерии определения, идентификации и классификации профессионально важных качеств будущего специалиста. Обоснована классификация профессионально важных качеств в соответствии с разрабатываемой авторами концепцией фундаментальных педагогический теорий. В соответствии к названию той или иной фундаментальной педагогической теории авторы выделяют одиннадцать видов профессионально важных качеств специалистов, а именно: антропологические, психологические, этические, эстетические, когнитологические, герменевтические, аксиологические, ноэтические, синергетические, социологические. Надлежащее выяснение сущности профессионально важных качеств и возможностей формирования тех или иных их видов в будущих специалистов является предметом исследования соответствующих фундаментальных педагогических теорий и должно осуществляться в учебно-воспитатель¬ном процессе профессионального образования.
 
Publisher Львівський науков-практичний центр, Національний університет "Львівська політехніка"
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6296/1/%D0%92%D0%B0%D1%81._%D0%9E%D0%BD%D0%B8%D1%89._%D0%A1%D1%82._3.pdf
Васянович, Г.П. and Онищенко, В.Д. (2013) Future Specialist’s Professional Qualities: Scientific and Methodological Criteria for Definitions and Classification Педагогіка і психологія професійної освіти (4). pp. 9-33. ISSN 2218-5186