Запис Детальніше

Роль педагогічного персоналу у професійному розвитку фахівців Японії в умовах внутрішньофірмової підготовки

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6302/
 
Title Роль педагогічного персоналу у професійному розвитку фахівців Японії в умовах внутрішньофірмової підготовки
 
Creator Пазюра, Н.В.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Розглянуто роль педагогічного персоналу в Японії в умовах внутрігиньофірмової підготовки. Охарактеризовано його вплив на професійний розвиток персоналу японських компаній. Визначено функції менторів та супервізорів на японських підприємствах та порівняно їх з діяльністю педагогічного персоналу деяких розвинутих країн світу. Здійснено аналіз форм та методів, що застосовуються наставниками та коучами у підготовці працівників. Представлено популярну для японських компаній модель навчання, описано її основні етапи та проаналізовано завдання наставників на кожному етапі.
Abstract The role of teaching personnel within corporate training of workers in Japan has been considered. Their influence on professional development of workers at Japanese companies has been characterized. Mentors and supervisors' functions in Japanese enterprises in comparison with teaching personnel activities in some developed countries of the world have been defined. Forms and methods used by mentors and coachers in workers' training have been analyzed, A popular model of action leaning popular among Japanese companies has been presented. Its main stages and a sensei's tasks at every stage aimed at encouraging students to active participation in learning process have been described. It has been underlined that productivity of every enterprise depends greatly on the professional development of its personnel, which in its turn, is influenced by teaching staff. Supervision and coaching serve to deliver knowledge, skills, know-how of technological processes from experienced workers to newly hired personnel on the working place, and includes close personal, nearly family interrelations with subordinates. That, is why in Japanese companies mentors and supervisors' activity has acquired great importance. Their activities have been compared with teaching personnel's functions in some developed countries of the world, which are limited to controlling. Functions of mentors that are expanded to the delivery of corporate culture elements, change of subordinates} behaviour, development of the subordinates' potential have been named.
 
Publisher Вісник Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6302/1/%D0%BF%D0%B0%D0%B7%D1%8E%D1%80%D0%B0_2013_-_%D1%85%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%81.215-223.pdf
Пазюра, Н.В. (2013) Роль педагогічного персоналу у професійному розвитку фахівців Японії в умовах внутрішньофірмової підготовки Порівняльна професійна педагогіка (1). pp. 215-223. ISSN 2308-4081