Запис Детальніше

Обгрунтування концептуальної основи дизайн-освіти фахівців технічного профілю

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6399/
978-601-298-031-8
 
Title Обгрунтування концептуальної основи дизайн-освіти фахівців технічного профілю
Substantiation of conceptual basis of design-education of technical’ specialists
Обоснование концептуальной основы дизайн-образования специалистов технического профиля
 
Creator Сліпчишин, Л.В.
 
Subject 303 Methods of the social sciences
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У статті обгрунтована актуальність формування особистості фахівця (робітника), що володіє художньо-технологічними знаннями і практичними уміннями застосовувати їх для вирішення різноманітних професійних задач. Показано, що смислове ядро освіти складається з цінностей і смислів, які народжуються в результаті людської діяльності. Враховуючи, що в кожному виготовленому предметі навколишнього світу втілена техніко-естетична ідея, що відповідає сьогоднішнім ціннісним ідеалам матеріально-естетичної культури, задача професійної освіти не тільки навчити учнів її розуміти, але і втілювати в життя за допомогою дизайн-освіти.
The article grounds actuality of forming specialists’ (workers’) personality owning artistically-technological knowledges and practical abilities to apply them for the decision of different professional tasks. It is shown that the semantic gist of education consists of values and senses which give birth as a result of human activity. In every made of outward things incarnates a technically-aesthetic idea answering today's valued ideals of materially-aesthetic culture. The task of trade education is not only to teach students to understand her but also incarnate in life by means of design-education.
В статье обоснована актуальность формирования личности специалиста (рабочего), владеющего художественно-технологическими знаниями и практическими умениями применять их для решения различных профессиональных задач. Показано, что смысловое ядро образования состоит из ценностей и смыслов, которые рождаются в результате человеческой деятельности. Учитывая, что в каждом изготовленном предмете окружающего мира воплощена технико-эстетическая идея, отвечающая сегодняшним ценностным идеалам материально-эстетической культуры, задача профессионального образования не только научить учащихся ее понимать, но и воплощать в жизнь посредством дизайн-образования.
 
Publisher КазНПУ им. Абая
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6399/1/Slipchyshyn-2013-mat--Almaty-.pdf
Сліпчишин, Л.В. (2013) Substantiation of conceptual basis of design-education of technical’ specialists Материалы Международной научно-практической конференции “Садыковские чтения: Проблемы и пути внедрения инновационных технологий в образовательное пространство". 132.-134.