Запис Детальніше

Tworzenie wiedzy modelowania matematycznego jako środek i sposób rozwiązywania problemów w nauczaniu nauk matematycznych i chemicznych i biologicznych cykli z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6440/
 
Title Tworzenie wiedzy modelowania matematycznego jako środek i sposób rozwiązywania problemów w nauczaniu nauk matematycznych i chemicznych i biologicznych cykli z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych
Формування знань про математичне моделювання як засіб та метод розв’язування завдань при навчанні дисциплін математичного та хіміко-біологічного циклів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
 
Creator Гриб'юк, О.О.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37 Education
51 Mathematics
 
Description The basis for implementing mathematical modelling as a means of learning is classification of phenomena of environmental character, known to learners due to studying subjects of chemistry and biological branches, which, in their turn, are researched on the basis of mathematical models of a certain kind. The knowledge of different kinds of models becomes for pupils a means of solving applied problems in general and problems with environmental content in particular.
The knowledge, which pupils obtain about various material (real) models and how to apply them while defining notions, observing properties, solving problems, provides a possibility to observe characteristics of notions and to take them as the base for defining, or for formulating theorems, properties or features. Mathematical modelling as a means of cognition is used while forming notions, learning formulae, in particular, to calculate area of plane figures, surface and volume of spatial ones, and while forming skills for solving problems with different levels of difficulty (from standard to heuristic ones). Let us consider various ways of teaching purpose of this problem in learning. Using mathematical modelling as a means of forming notions (functions, equations and equation systems, various types of polyhedrons, solids of revolution) encourages the conditions mentioned to be fulfilled. At the stage of conscious use of the method of mathematical modelling it is appropriate to suggest high school pupils perform graphic calculations and study natural phenomena, after having analyzed topics from textbooks on chemistry, biology, basics of ecology, and to point out mathematical notions, which were used, describing environmental, chemical, biological phenomena.
Poziom powstawania wiedzy studentów strukturalnych jednostek teoretycznego materiału przygotowującym uczniów z nowych modeli matematycznych, które są niezbędne dla efektywnego wykorzystania metody modelowania matematycznego jako obiektów matematycznych w serii lekcji, jak i tematycznym w badaniu cyklu chemicznych i biologicznych z wykorzystaniem technologie informacyjno-komunikacyjnych. Modelowanie matematyczne jako sposób wiedza jest wykorzystywana w tworzeniu pojęć i formuł w badaniu. W badaniu zagadnień programowych w szkole matematyki nauczyciel powinien Plan zapoznanie studentów z modelami, które umożliwiają przeniesienie cech obrazu obiektów symulowane. Zastosowane problemy zawartości ogólnego i ochrony środowiska w szczególności jest jednym z głównych sposobów takich. Podstawą do wykonania modelowania matematycznego jako środek nauki jest klasyfikacja ekologicznych zjawisk są oparte na modelach matematycznych poszczególnych gatunków z wykorzystaniem Gran-3D.
Математичне моделювання як засіб навчання використовується при формуванні понять, при вивченні формул, при формуванні умінь розв’язування різноманітних за рівнем складності задач, від стандартних до евристичних. Прикладні задачі взагалі та екологічні змісту зокрема є одним із основних таких видів. У дослідженні чітко визначено метод математичного моделювання, необхідні та достатні умови його використання. Обґрунтовується збільшення можливості використання методу математичного моделювання в старшій школі за рахунок розширення набору математичних моделей. Процес моделювання з метою сприяння розвитку мислення та розкриття творчих здібностей учнів, вмінню проводити дослідницьку роботу, виховує в учнів інтерес до предметів на прикладах оригінальних розв’язків математичних задач, використовуючи диференціальний та особистісний підхід, сприяє самореалізації учнів та розвитку творчості учнів.
 
Date 2014-08-04
 
Type Conference or Workshop Item
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6440/1/poster-ewcome-polska-2014%2B.pdf
Гриб'юк, О.О. (2014) Tworzenie wiedzy modelowania matematycznego jako środek i sposób rozwiązywania problemów w nauczaniu nauk matematycznych i chemicznych i biologicznych cykli z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych In: West Conference on Mathematics Education What STEAM-based approach can bring into mathematics education, EWCOME 2014, 4-8 August 2014, Warszawa, Polska. (Unpublished)