Запис Детальніше

Виховний ідеал у контексті педагогічної аксіології: традиція і новаторство

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6599/
 
Title Виховний ідеал у контексті педагогічної аксіології: традиція і новаторство
Educational ideal in the context of pedagogical axiology: traditions and innovations
Воспитательный идеал в контексте педагогической аксиологии: традиция и новаторство
 
Creator Онищенко, В.Д.
 
Subject 37 Education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Ціннісно-смисловий універсум педагогіки як науки і мистецтва адекватно тематизується і концептуалізується в системі фундаментальних педагогічних теорій (ФПТ), зокрема таких, як педагогічна антропологія, педагогічна психологія, педагогічна етика, педагогічна естетика, педагогічна аксіологія тощо, проблематика категоріально-структурного синтезу яких розробяється в сучасній теоретичній педагогіці. Концепції виховного ідеалу, формування морально-духовних цінностей учнівської молоді – це аутентичний предмет такої сучасної ФПТ як педагогічна аксіологія, в контексті котрої уможливлюється адекватне вирішення проблем виховного ідеалу і, зокрема, українського національного виховного ідеалу, основні принципи якого сформулював ще в першій половині ХХ століття відомий учений-педагог Григорій Ващенко (1878–1976).
Value-semantic universe (VSU) of pedagogy as a science and art is thematized and adequately conceptualized in the system of fundamental pedagogical theories (FPT), such as pedagogical anthropology, pedagogical psychology, pedagogical ethics, pedagogical aesthetics, pedagogical axiology and others, problematics of noological categorical and structural synthesis of which is being developed by the author. Concepts of educational ideal, the formation of moral and spiritual values of pupils are considered to be genuine piece of such modern FPT as apedagogical axiology, in the context of which it becomes possible to solve the problems of the
educational ideal in particular, the Ukrainian national educational ideal, whose basic principles Hrygoriy Vashenko (1878-1976), an outstanding scholar and teacher formulated in the first half of twentieth century. According to H. Vashenko, following Ukrainian tradition in spiritual and moral sphere, one is supposed to pay great attention to the traits (of Ukrainian mentality) that form the basis of a healthy family life; moral purity, consciousness and youthful honor and others must be instilled in youth. Noological fundamental concepts and principles of pedagogical axiology form one of the methodological foundations of modern pedagogy, allowing to consider
upbringing-education-learning as a social-value semantic phenomenon that is reflected in the basic ideas of VSU pedagogy as a science and art. In this case we deal with universal humanistic values and noological priorities of freedom and independence of each person.
Ценносно-смысловой универсум педагогики как науки и искусства адекватно тематизируется и концептуализируется в системе фундаментальных педагогических теорий (ФПТ), в частности, таких, как педагогическая антропология, педагогическая психология, педагогическая этика, педагогическая эстетика, педагогическая аксиология и др., проблематика категориально-структурного синтеза которых разрабатывается в современной теоретической педагогике. Концепции воспитательного идеала, формирование морально-духовных ценностей учащейся молодежи – это аутентичный предмет такой современной ФПТ, как педагогическая аксиология, в контексте которой становится возможным адекватное решение проблем воспитательного идеала и, в частности, украинского национального воспитательного идеала, основные принципы которого сформулировал ещѐ в первой половине ХХ столетия выдающийся ученый-педагог Григорий Ващенко (1878–1976).
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України; ПНПУ імені В. Г. Короленка
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6599/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9E%D0%BD%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Онищенко, В.Д. (2013) Educational ideal in the context of pedagogical axiology: traditions and innovations Естетика і етика педагогічної дії (5). pp. 42-53. ISSN 2226-4051