Запис Детальніше

Технологія роботи над індивідуальною програмою розвитку для дитини з аутизмом

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6627/
 
Title Технологія роботи над індивідуальною програмою розвитку для дитини з аутизмом
Технология работы над индивидуальной образовательной програмой для ребенка с аутизмом
The technology for creating of individual educational program for a child with autism
 
Creator Скрипник, Т. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті розкрито підґрунтя роботи групи супроводу щодо розроблення індивідуальної програми розвитку дитини. Проаналізовано структуру цього документу, запропонованого державним інструктивно-методичним листом, обґрунтовано необхідні доповнення до неї, з огляду на досвід практичної роботи з супроводу дітей з аутизмом в навчальних закладах. Подано орієнтири, за якими має розроблятися спектр і зміст спеціальних і додаткових освітніх послуг для дитини з аутизмом, алгоритм вивчення особливих проявів дитини. Розкрито зміст поняття „бар’єри навчання і розвитку” як передумови постановки цілей для дитини. Детально прописано особливості роботи над короткотривалими цілями для дитини з аутизмом: процес їх розроблення, принципи, критерії, зміст та структуру. Наголошено на необхідності узгодженого виконання таких цілей всіма учасниками групи супроводу та колективній відповідальності за їх здійснення.
В статье раскрыты предпосылки работы группы сопровождения по разработке индивидуальной образовательной программы для ребенка. Проанализирована структура этого документа, предложенного государственным инструктивно-методическим письмом, обоснованны необходимые дополнения к ней, с учетом опыта практической работы по сопровождению детей с аутизмом в учебных заведениях. Подано ориентиры, по которым должны разрабатываться спектр и содержание специальных и дополнительных образовательных услуг для детей с аутизмом, алгоритм изучения особых проявлений ребенка. Раскрыто содержание понятия "барьеры обучения и развития" как предпосылки постановки целей для ребенка. Детально прописаны особенности работы над краткосрочными целями для детей с аутизмом: процесс их разработки, принципы, критерии, содержание и структуру. Отмечена необходимость согласованного выполнения этих целей всеми участниками группы сопровождения и коллективной ответственности за их осуществление.
Ключевые слова: ребенок с расстройствами аутистического спектра, индивидуальная образовательная программа, барьеры обучения и развития, краткосрочные цели, мониторинг динамики развития.
The article reveals pre-conditions of work of interdisciplinary teams to develop an individual educational program (IEP) for a child with autism Today in Ukraine there is a document, which has been proposed in a letter to the Ministry of Education methodical. based on their own experiences and those of other countries, we proposed to make amendments to this document. Article submitted comments and substantiation for this. Today in Ukraine there is a document, which has been proposed in a letter to the Ministry of Education methodical. We proposed to make additions to this document based on their own experiences and those of other countries. Article submitted comments and substantiation for this. We are talking about sections of IEP associated with the diagnosis and the practical implementation of the program. We offer guidance for the spectrum and content of the special and additional educational services for children with autism, namely such areas as sensory, motor, communicative, social and cognitive development. We have proposed an algorithm studying of specific manifestations of a child under the widely known scheme of Applied Behaviour Analysis: antecedents – behaviour – its consequences. We offer diagnostics section supplement information about the barriers assessment: behaviour problems, instructional control, defective imitation, defective visual perception and matching-to-sample, defective listener skills, defective intraverbal, defective social skills, prompt dependency, defective conditional discriminations, failure to generalize, weak motivators, response requirement weakens the motivators, reinforcer dependency, self-stimulation, hyperactive behaviour, failure to make eye contact, sensory defensiveness etc. By identifying these barriers, the expert can develop specific intervention strategies to help overcome these problems, which can lead to more effective learning. We focus on the fact that the definition of barriers training and development of the child with autism allows to orient on the most urgent tasks for her or him, which should be reflected in the IEP. Has detailed features of the command support a child with autism in the educational space on short-term goals for children with autism: the process of their development, SMART- principles on which they are based, the criteria for selection of priority objectives, content and structure. Two examples are given with the description of such purposes. We note the need for a harmonized implementation of these objectives, agreed by all members of the IEP-team and collective responsibility for their implementation.
 
Publisher "Педагогічна преса"
 
Date 2014
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6627/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_1.pdf
Скрипник, Т. В. (2014) The technology for creating of individual educational program for a child with autism «Особлива дитина: навчання і виховання» (69). pp. 12-18. ISSN 2312-2781