Запис Детальніше

Використання інноваційних форм і методів у вихованні культури гідності молодших школярів у позаурочній діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6662/
 
Title Використання інноваційних форм і методів у вихованні культури гідності молодших школярів у позаурочній діяльності
The Use of Innovative Forms and Methods in Education of Primary Schoolchildren’s Culture of Dignity in Extracurricular Activities
 
Creator Киричок, В.А.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description Розкрито методику виховання культури гідності молодших школярів у позаурочній діяльності. Визначено умови виховання культури гідності учнів початкової школи. Обґрунтовано виховні можливості використання сучасних інноваційних методів виховання, зокрема провідного серед них — рефлексивно-експліцитного. На прикладному матеріалі показано різні варіанти апробації цього методу як самостійного і такого, що підсилює ефективність інтерактивних методів (проектного, міні-диспуту, дискусій, «мозкового штурму» тощо).
The category of «dignity» as the supervalue that is involved in the formation of each personality, as an indicator of higher moral consciousness of the personality, is interpreted. The core research concept of «culture of dignity» is revealed as evaluative attitude towards themselves and other people. Three types of dignity such as human, personal (private) and national are considered. The results and conclusions of the statement phase of the experiment are submitted. The conditions of the education
of dignity culture of primary schoolchildren in extracurricular activities are defined.
Methods of training of dignity culture of schoolchildren in extracurricular activities are discovered. Educational possibilities of modern innovative methods of education
are substantiated, in particular the leading among them — a reflective and explicit method, the basic foundation of which is the schoolchildren trust, their orientation to
the good, nobleness, self-esteem, and, as a result, conceivable improvement of school life. With the help of applied materials, different versions of testing this method as independent and as increasing the effectiveness of interactive methods (projected, mini dispute, debate, «brainstorming» etc.) are disclosed, the effectiveness of their use in extracurricular activities are proved.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6662/1/%D0%BA%D0%B8%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%BE%D0%BA.pdf
Киричок, В.А. (2013) The Use of Innovative Forms and Methods in Education of Primary Schoolchildren’s Culture of Dignity in Extracurricular Activities Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді , 1 (17). pp. 327-335. ISSN 978-966-189-209-4