Запис Детальніше

Організація виховання культури гідності першокласників у позаурочній діяльності загальноосвітнього навчального закладу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6664/
378.015.31: 17.022.1
 
Title Організація виховання культури гідності першокласників у позаурочній діяльності загальноосвітнього навчального закладу
Dignity Culture Education of First-Form Pupils’ in the Out-of-Class Activity of General Educational Establishment
 
Creator Роговець, О.В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description Обґрунтовано важливість початкової школи у вихованні в учнів культури гідності. Розкрито сутність понять «гідність» і «культура гідності». Визначено особливості дітей 6-7 років, що уможливлюють виховання у них культури гідності. Охарактеризовано форми і методи організації позаурочної
роботи з виховання у першокласників культури гідності. Пріоритетна увага приділена розгляду інтерактивних методів, які дають змогу залучати дітей до співробітництва і взаємодії, виховувати у них ціннісне ставлення до самих
себе та до інших.
The importance of primary school in upbringing pupils’ culture of dignity is substantiated. On the basis of theoretical analysis of scientific sources, the essence of
concept «dignity» is defined as an aggregate of presentations of the person about its self value, social equality with other people, which perform the function of a regulator of human mutual relations in accordance with the social norms acknowledged in society. The essence of the concept «culture of dignity» is ascertained, under which we understand the integrative personality quality that contains value attitude of a person toward himself (herself), other people, provides adjusting of conduct in the different spheres of social and natural environment. The features of children of 6–7 years are determined that render possible upbringing their culture of dignity, namely: prevailing of perceptible sphere, which manifests in a certain kind of attitude toward any concrete appearance, phenomenon,
event and serves as the regulator of conduct acts; development of arbitrary conduct and abilities to subordinate direct reasons to farther, personal — to social.
Forms (collective, groups) and methods of organization of out-of-class work are characterized, dedicated to upbringing the first-form schoolchildren’s culture of dignity. Next to traditional conversation, special attention is paid to interactive methods (playing activity, role game, work in pairs, collaboration, exercises, creative tasks, disputes, discussions), which enable teachers to engage children in collaboration and cooperation, to educate their value attitude toward themselves and others.
 
Publisher м. Кіровоград: Імекс-ЛТД
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6664/1/%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C.pdf
Роговець, О.В. (2013) Dignity Culture Education of First-Form Pupils’ in the Out-of-Class Activity of General Educational Establishment Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (17). pp. 220-229. ISSN 978-966-189-209-4