Запис Детальніше

Розвиток емоційних умінь майбутніх фахівців сфери обслуговування: психологічний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/6865/
 
Title Розвиток емоційних умінь майбутніх фахівців сфери обслуговування: психологічний аспект
Development of Emotional Skills of Future Service Sector Specialists: Psychological Aspect
 
Creator Матійків, І.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті коротко викладено результати теоретичного дослідження емоційних умінь фахівців сфери бслуговування, розглянута структура психологічної готовності до свідомого емоційного реагування, запропоновано шляхи формування емоційних умінь учнів професійно-технічних навчальних закладів. Формування готовності майбутніх фахівців до усвідомленого
управління емоційними реакціями, розвиток емоційних умінь здійснюється в процесі психологічної підготовки в ПТНЗ відповідно до специфіки і умов професійної діяльності. Ця підготовка передбачає засвоєння знань з галузі
психології, формування умінь і навичок, вдосконалення професійно важливих
та особистісних якостей учнів, цілеспрямований вплив на мотиваційно -ціннісну, пізнавально-когнітивну, оперативну, особистісну, емоційно -вольову
та рефлексивну сфери особистості. Розвиток емоційних умінь майбутніх фахівців у процесі психологічної підготовки прискорить процес досягнення ними особистісної зрілості і як суб'єктів діяльності, їхньої конкурентоспроможності та мобільності у виконанні функціональних обов'язків, загалом забезпечить поліпшення якості професійної освіти.
Ключові слова: сфера послуг, емоційний інтелект, психологічна готовність до усвідомленого емоційного реагування, емоційні вміння.
The article summarizes the results of the theoretical study of emotional skills of service sector specialists; the structure of psychological readiness for conscious emotional response is considered; the ways of forming emotional skills of vocational schools students are suggested. Formation of future professionals’ readiness for the conscious management of emotional reactions, the development of emotional skills is carried out in the course of psychological training at vocational schools, in
accordance with the nature and conditions of professional activity. This training involves the assimilation of knowledge of psychology, the formation of skills, the improvement of professionally important and personal qualities of students, the impact on the motivational-value, cognitive, operational, personal, emotional and
volitional and reflective spheres of personality. The developme nt of emotional skills of future professionals in the process of psychological training will accelerate the achievement of personal maturity and their competitiveness and mobility in the performance of their functional duties; thus, in general, it will improve the quality of vocational education.
Key words: service sector, emotional intelligence, psychological readiness for conscious emotional response, emotional skills.
 
Publisher Поліграфічний центр видавництва Національного університету "Львівська політехніка"
Printing center of the publishing house of the National University "Lviv Polytechnic"
 
Date 2014-03
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/6865/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA_%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D1%85_%D1%83%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%8C_1.pdf
Матійків, І.М. (2014) Development of Emotional Skills of Future Service Sector Specialists: Psychological Aspect Pedagogy and psychology of professional education, 2. pp. 141-151.