Запис Детальніше

Маркетингова стратегія як складова освітнього маркетингу і механізм забезпечення конкурентоспроможності навчального закладу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7001/
 
Title Маркетингова стратегія як складова освітнього маркетингу і механізм забезпечення конкурентоспроможності навчального закладу
Marketing strategy in component of educational marketing and mechanism of competitiveness support a school
Маркетинговая стратегия как составляющая образовательного маркетинга и механизм обеспечения конкурентоспособности ученого заведения
 
Creator Рябова, З.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті надано сутнісні характеристики та типологія маркетингової стратегії як складова освітнього маркетингу. Розкривається механізм забезпечення конкурентоспроможності навчального закладу в сучасних умовах завдяки використанню певної маркетингової стратегії. Зазначається, що в теорії класичного маркетингу описуються стратегії, які використовуються організацією на різних рівнях. Це корпоративні, функціональні, інструментальні стратегії. Підкреслюється, що маркетингові стратегії потрібні у зв'язку з умовами, які створені в навчальному закладі: його структурою, корпоративною культурою тощо. Реалізація маркетингової стратегії сприятиме підвищенню конкурентоспроможності навчального закладу на ринку праці та ринку освітніх послуг. Це обумовлено тим, що в умовах сьогодення маркетинг стає ключовою функцією управління, яка визначає технічну, виробничу політику навчального закладу, стиль і характер управління ним. Разом з тим, для успішної діяльності навчального закладу слід створити певну маркетингову службу.
Будь-яка стратегія є ефективним засобом у зв'язку із змінами, які відбуваються в зовнішньому і внутрішньому середовищі навчального закладу і є складними. Вони можуть бути пов'язані з послугами, цільовими ринками, елементами структури організації в цілому.
The paper describes the essential characteristics and typology of marketing strategy. Disclosed level marketing strategies and their group. It is noted that in the theory of classical marketing, there are strategies that the organization uses to the following levels: corporate, functional, instrumental. The text gives its characteristic as a part of educational marketing. It is emphasized that the implementation of the marketing strategy due to the need for change in the school: its structure, corporate culture that will promote its competitiveness on the labor market and the educational market. The above is due to the fact that in today's conditions, marketing becomes the key management function that determines the technical, industrial policy of the institution, the style and nature management. However, for the successful operation of the institution need to create a marketing service.
Particular emphasis is placed on the fact that the marketing strategy of the institution, recently, an effective mechanism for successful positioning as an institution for the education market and the labor market. The text reveals that the marketing strategy ensures the competitiveness of the institution by ensuring the quality of educational services provided by the institution and the formation of its positive image.
Also, the article states that the use of any strategy due to changes that occur as a result of external and internal environment of the institution. It is emphasized that this is often the changes are complex and may be related to services, target markets, the elements of the structure of the institution as a whole.
Finalized article mainstreaming, that under the present marketing becomes a key management function that determines the technical, industrial policy of the institution, the style and nature management. It is emphasized that for successful operation of the institution need to create a marketing service.
В статье показаны сущностные характеристики и типология маркетинговой стратегии как составная образовательного маркетинга. Раскрывается механизм обеспечения конкурентоспособности учебного заведения в современных условиях благодаря использованию определенной маркетинговой стратегии. Отмечается, что в теории классического маркетинга описываются стратегии, используемые организацией на разных уровнях. Это корпоративные, функциональные, инструментальные стратегии. Подчеркивается, что маркетинговые стратегии нужны в связи с условиями, которые созданы в учебном заведении: его структурой, корпоративной культурой и т.д. Реализация маркетинговой стратегии будет способствовать повышению конкурентоспособности учебного заведения на рынке труда и рынке образовательных услуг. Это обусловлено тем, что в сегодняшних условиях маркетинг становится ключевой функцией управления, которая определяет техническую, производственную политику учебного заведения, стиль и характер управления им. Вместе с тем, для успешной деятельности учебного заведения следует создать определенную маркетинговую службу.
Любая стратегия является эффективным средством в связи с изменениями, которые происходят во внешней и внутренней среде учебного заведения и являются сложными. Они могут быть связаны с услугами, целевыми рынками, элементами структуры организации в целом.
 
Publisher ДВНЗ "Університет менеджменту освіти"
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7001/1/%D0%A0%D0%AF%D0%91%D0%9E%D0%92%D0%90_%281%29.pdf
Рябова, З.В. (2014) Marketing strategy in component of educational marketing and mechanism of competitiveness support a school Збірник наукових праць "Вісник післядипломної освіти", 10 (23). pp. 134-146. ISSN 2218-7650