Запис Детальніше

Систематизація знань про людину в навчальних програмах і підручниках з біології (1913–1931 рр.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7061/
 
Title Систематизація знань про людину в навчальних програмах і підручниках з біології (1913–1931 рр.)
Systematization of knowledge about the man in the curricula and textbooks of biology (1913–1931 years)
 
Creator Матяш, Н.Ю.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
57 Biological sciences in general
93/94 History
 
Description У статті розкрито результати історіографічного аналізу вивчення біології людини і систематизації знань про людину в навчальних програмах і шкільних підручниках із біології за період 1913–1931 рр. Виявлено, що цей період характерний вивченням інтегрованого курсу «Природознавство», складовою якого й були знання про людину; появою окремих навчальних курсів переважно анатомічного змісту; уведенням комплексних програм, що стало причиною порушення системності у формуванні цілісності предметних знань про людину; системним упровадженням у зміст еволюційних знань у світлі ідей еволюційного вчення Ч.Дарвіна і посиленням атеїстичних поглядів на людину, її походження і розвиток; системним посиленням практичної спрямованості змісту біологічної освіти; початком реформування національної системи освіти.
The paper reveals results of historiographical analysis as regards study of human biology and systematization of knowledge about a person in curricula and school textbooks on biology for the period of 1913–1931. It is established that this period is characterized by: the study of the integrated course «Natural history» whose components involved knowledge about a human; appearance of individual training courses having mainly anatomical content; introduction of integrated programs that caused systemic abnormalities in formation of specific knowledge about a human; systematic introducing to the content the evolutionary knowledge in the light of evolutional ideas of Charles Darwin theory and enhancement of atheistic views on a human, his origin and development; systemic intensification for practical orientation of biological education content; beginning of decommissioning the national education system.
 
Publisher Міністерство освіти і науки
 
Date 2014-09
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7061/1/Matiash_Ridna_shk_8-9_2014.pdf
Матяш, Н.Ю. (2014) Systematization of knowledge about the man in the curricula and textbooks of biology (1913–1931 years) Рідна школа, 8-9. pp. 46-49. ISSN 0131-6788