Запис Детальніше

Педагогічні ідеї Конфуція у культурно-історичному вимірі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7094/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7094
 
Title Педагогічні ідеї Конфуція у культурно-історичному вимірі
Pedagogical ideas of Confucius in cultural and historical dimension
 
Creator Шпарик, Оксана Михайлівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Здійснено всебічний ретроспективний аналіз педагогічних поглядів і педагогічної діяльності Конфуція (551 - 479 рр. до н.е.) - філософа, педагога, активного громадського діяча Давнього Китаю. Проаналізовано джерельну базу та стан дослідження спадщини Конфуція, визначено вплив суспільно-історичних і духовно-матеріальних чинників розвитку Давнього Китаю на формування провідних освітніх ідей мислителя, висвітлено розвиток освіти у Давньому Китаї у контексті життєдіяльності Конфуція. Реконструйовано постать Конфуція як образ ідеального вчителя китайців. Обгрунтовано філософсько-педагогічні засади (гуманність, усвідомлення освіти як цінності у житті людини, всестановість освіти, здійснення освіти впродовж життя, психологічний підхід до навчання) вчення Конфуція та розкрито його методи виховання та навчання (взаємозв'язок навчання та мислення, індивідуальний підхід до учнів, метод навчання шляхом зацікавлення школяра, метод висновків за аналогією, індуктивний метод, метод навчання на реальних життєвих прикладах, взаємозв'язок теорії та практики, діалогічність, або обмін думками, виховання на власному прикладі). Визначено внесок Конфуція у розвиток освіти Давнього Китаю. До наукового обігу введено нові матеріали, що розширюють знання про освітній поступ в Китаї доконфуціанської та конфуціанської доби та педагогічну діяльність Конфуція.
The thesis for degree of candidate of pedagogical sciences in specialty 13.00.01 – general pedagogics and history of pedagogics. – Institute of Pedagogics of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, 2012.
In the dissertation are detailed retrospective analysis of educational and pedagogical views of philosopher, educator, an active public figure of Ancient China – Confucius (551–479 BC).
Analyzed the base and the state research of Confucius legacy, the influence of socio-historical, spiritual and material factors in the development of Ancient China to form ideas of leading educational thinker, highlighted the development of education in Ancient China in the context of the life of Confucius.
Reconstructed figure of Confucius as the image of the ideal teacher of Chinese. Substantiates the philosophical and pedagogical principles (humanity, education as a value in human life, all estate of education, lifelong education, psychological approach to training) teachings of Confucius and revealed his methods of education and training (learning the relationship and thinking, individual approach to students, the method learning through student interest, conclusions by analogy, inductive method, learning to real life examples, the relationship of theory and practice, dialogic or exchange of ideas, education by example). Confucius defined contribution to the development of education of Аncient China.
To the scientific revolution introduced new materials that extend the idea of educational progress in China (Confucius and before Confucius day) and pedagogical activity of Confucius. Basic materials can be used in teaching the history of pedagogy, ethic, in the preparation of textbooks, teaching aids.
 
Date 2012
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
application/msword
application/msword
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7094/1/%D0%94%D0%98%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%A2%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%AF.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/7094/4/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%9B.%D0%A1.%20%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D1%88%D0%BD%D0%B8%D0%BA.doc
http://lib.iitta.gov.ua/7094/5/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%A1.%D0%AF.%20%D0%A5%D0%B0%D1%80%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0.doc
Шпарик, Оксана Михайлівна (2012) Pedagogical ideas of Confucius in cultural and historical dimension ["eprint_fieldopt_thesis_type_phd" not defined] thesis, Інститут педагогіки.