Запис Детальніше

Модернизация профессионально-технического образования Украины: опыт, проблемы и перспективы

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7163/
 
Title Модернизация профессионально-технического образования Украины: опыт, проблемы и перспективы
Specialist’s Professional Development as a Leading Direction of Academician Nelya Nychkalo’s Scientific Activity
 
Creator Ягупов, Василь Васильович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Проанализирован опыт модернизации системы профессионально-технического образования (ПТО) в Украине, выделено основные проблемы профессиональной педагогики, которые требуют комплексного и системного исследования в аспекте модернизационных процессов. В частности необходимо решать такие педагогические задачи: концептуально определиться с модернизационными процессами в образовании, в том числе профессионально-технического; определится педагогическим содержанием понятия «модернизация образования» и чётко определить его проблемное поле; дать теоретическое обоснование целей, заданий и принципов модернизации системы ПТО и обработать критерии и показатели её оценивания; разработать методическое обеспечение и сопровождение модернизационных процессов в системе ПТО; определится организационно-педагогическими мероприятиями в системе ПТО, без которых её модернизировать невозможно; выяснить кадровый аспект модернизации системы ПТО; дать ответ на вопрос: что должен быть результатом модернизации?
The article, based on the scientific works of academician Nelya Nychkalo and other scientific resources, finds out that the personality and the specialist are in unity, have direct influence on each other and are closely mutually conditioned. It analyzes specialist’s
professional development, characterizes basic factors (biological, social, that of upbringing and activity) of professional development. It focuses on the leading qualities, features and displays of the specialist’s personality.
It also characterizes main methodological approaches to the substantiation of the
specialist’s professional development. The priority is given to the person oriented approach,
which at the same time includes demands of many other approaches (personality, activity,
system and subject) and methodological principles (unity of consciousness and behavior,
personality and activity etc.). It presents basic stages of the specialist’s personality professional
development and briefly characterizes its content. It defines that such development is
personality-professionally oriented that represents personality development process in the professional environment that is aimed at full updating of its spiritual, cognitive, professional
and specialist’s strength as a definite specialist in the professional activity and at achieving
substantial results in it. It also substantiates the notion “professional development” as to the
specialist’s personality.
 
Publisher РГУ им. С.А. Есенина
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7163/1/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F__%D0%A0%D1%8F%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D1%8C.pdf
Ягупов, Василь Васильович (2014) Specialist’s Professional Development as a Leading Direction of Academician Nelya Nychkalo’s Scientific Activity Педагогика и психология как ресурс развития современного общества: материалы 6 международной научно-практической конференции к 100-летию РГУ имени С.А. Есенина, 9-11 октября 2014 года, 2. pp. 304-312.